De beste manieren om uw vitamine D-spiegel te verhogen | Voordelen, tekortkomingen en bronnen

Welkom terug bij Mind Pump TV, waar we alles behandelen wat met gezondheid en fitness te maken heeft om u te helpen op uw reis om uw doelen te bereiken! In de aflevering van vandaag vertelt Sal over hoe vitamine D een belangrijke rol speelt bij de gezondheid van de botten, immuniteit, neuromusculaire functie, hormoonproductie en meer! Hier zijn enkele belangrijke punten uit deze video om naar terug te verwijzen: – Belang van vitamine D 0: 08 – Lage niveaus van vitamine D-effecten 0: 30 – De beste manieren om vitamine D-niveaus 1 te verhogen: 10 – Voldoende zonneschijn – Vitamine D3 – Vette vis – Eidooiers – Versterkte zuivelproducten – Levertraan – Supplementen – Vitamine D2 (veganistisch) – Tofu – Champignons – Streven naar optimale vitamine D-niveaus 3: – Hoe u uw vitamine D-niveaus 3 kunt testen: 50 – Everylywell-thuistest – Gebruik de code “MINDPUMP” voor % korting op elke test! Volg deze link naar Everlywell & vergeet niet om onze kortingscode MINDPUMP te gebruiken voor % uit! Volg Sal op Instagram: GRATIS bronnen, inclusief fitnessgidsen & MEER: Als je deze video leuk vond, bekijk dan zeker eens: Hoe je je natuurlijke testosteronniveaus kunt optimaliseren ZOALS deze video als je iets nieuws hebt geleerd! COMMENTAAR hieronder welk onderwerp u wilt dat wij hierna behandelen! ABONNEER u voor meer waardevolle fitnessinhoud! #MindPumpTV #VitaminD Abonneer je op Mind Pump TV – VERBINDING MET ONS: INSTAGRAM: TWITTER: FACEBOOK: WINKEL MIND PUMP: PRIVATE FACEBOOK GROEP: PODCAST: iTUNES – STITCHER – S

Top 7 Vitamine D-supplementen

vitamine d supplementen de zonvitamine

Vitamine D Supplementen Kopen?

Vitamine D

is essentiële voor uw geestelijke gezondheid en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Te lage vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen. De volgende supplementen zijn van de beste kwaliteit, betrouwbaar en makkelijk in te nemen.

1. Vitamine D in extra hoge dosis

Extra hoog gedoseerde vitamine D

66 microgram oftewel 2020 IE (Internationale Eenheden, ook wel Internationale Eenheden) per capsule. Zeer geschikt voor wie niet eerder een vitamine D supplement heeft gebruikt, en bij wie een tekort is vastgesteld. Deze supplementen kunnen prima naast een multivitamine gebruikt worden, ook als die bijvoorbeeld al van microgram vitamine D bevat.

Super D3 Extra Sterk 63 mcg vitamine D Super D3 Extra Sterk van Vitaminstore

bevat maar liefst 66 mcg vitamine D3 per softgel. De vitamine D3 in dit product bestaat uit Quali®-D vitamine D3. Dit wordt geproduceerd door een van 's werelds grootste producenten van vitamine D3. Deze staat garant voor de stabiliteit en kwaliteit van de vitamine D3.

 

2. Vitamin D-3 4000 IU /100 µg (vitamine D uit wolvet)

Solgar is een bekende producent van de hoogste kwaliteit supplementen.Solgar Vitamin D-3 4000 IU/100 µg bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

3. Viridian Vitamin D3 (Vegan) 2000 IU (50 µg)

viridian_vitamin-d3-vegan-2000-iu-50-g_800Deze hooggedoseerde vitamine D3 van Viridian is geproduceerd uit veganistische bron (korstmos).Vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand en is goed voor de opname van calcium (bot)

 

4. Vitamine D3 Vloeibaar 25 mcg (1000 IE vitamine d druppels)

vitamine-d3-vloeibaar-25-mcg-1000-ie-vitamine-d-druppels_800Deze vitamine D in druppelvorm is zeer geschikt om de dosering naar eigen behoefte aan te passen en voor mensen met slikproblemen.Een flesje van 25 ml levert circa 450 druppels en devitamine D is opgelost in olijfolie.

5. Advanced Vitamin D-3 Immune Complex (vitamine D, vlierbes, zink, Ester-C)

advanced-vitamin-d-3-immune-complex-vitamine-d-vlierbes-zink-ester-c_800Solgar’s Advanced Vitamin D-3 Immune Complex ondersteunt het immuunsysteem (vitamine C, D-3, koper, selenium, zink, vlierbessen) en bevat een combinatie van vitaminen, mineralen en vlierbessen concentraat met anti-oxidatieve (celbeschermende) eigenschappen (vitamine C, selenium, koper en zink).

Boost voor het immuunsysteem

De formule mag het hele jaar door gebruikt worden maar is vooral erg nuttig tijdens de koude, donkere maanden en voor een boost van je weerstand en immuunsysteem.Levert o.a. 25 mcg vitamine D-3 (1000 IE), 200 mg vitamine C (als Ester-C), 7,5 mg zink, 62,5 mcg selenium en 750 mcg koper.Deze formule kan naast elke gewenste multivitamine worden gebruikt.

Vitamine D voor Kinderen

Vitamine D druppels speciaal gedoseerd voor kinderen.Handig om ongemerkt te geven in bv. eten of drinken zodat uw kind toch voldoende binnenkrijgt zonder gedoe van slikken etc.

ViridiKid™ (Vegan) Vitamin D3 400 IU (10µg)

vitamine-d-voor-kinderen_viridikid-vegan-vitamin-d3-400-iu-10g_800

Vitamine D Kauwtabletten

Als u moeite heeft met slikken of u vindt capsules innemen vervelend, dan kunt u kiezen voor handige kauwtabletten.solgar_vitamin-d-3-25-g1000-iu-vitamine-d-kauwtablet_800Solgar Vitamin D-3 25 µg/1000 IU Chewable Tablets bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

Wat is Vitamine D?

Vitamine D behoort tot de essentiële vitamines die je nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren.Officieel is het eigenlijk geen vitamine maar een verzameling van vet oplosbare hormonen die je lichaam zelf kan aanmaken.Dit gebeurt door een proces in het lichaam waar zonlicht voor nodig is, UV licht om precies te zijn.De twee belangrijkste vormen van vitamine D zijn vitamine D2 en vitamine D3.Vitamine D2 is de plantaardige vorm van vitamine D. Vitamine D3, of cholecalciferol, is de dierlijke vorm.Vitamine D3 is de actieve vorm die vanuit UV licht door onze huid wordt gesynthetiseerd.Ook wanneer je kiest voor vitamine D suppletie, kies dan voor de actieve vorm vitamine D3 omdat die goed opneembaar is in je lichaam.Vitamine D2 is 66% minder efficiënt in het verhogen van de vitamine D waardes in het lichaam. Vitamine D staat bekend als de “zonneschijn” -vitamine.Het is een essentiële in vet oplosbare voedingsstof.Het helpt de botten gezond en sterk te houden, bevordert de celgroei en bevordert de immuunfunctie.Je lichaam neemt vitamine D voornamelijk op door blootstelling aan de zon, hoewel voedingssupplementen en bepaalde voedingsmiddelen ook bronnen van de voedingsstof kunnen zijn.Vitamine D-tekort treedt op wanneer uw lichaam de aanbevolen niveaus niet opneemt.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen ervoor zorgen dat uw botten misvormd, broos of dun worden.Het kan ook leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder:

  • bot verzachting ( osteomalacie )
  • lage botdichtheid ( osteopenie )
  • artrose
  • hartziekte
  • kanker
  • rachitis bij kinderen

Vitamine D en depressie

Studies hebben een verband aangetoond tussen vitamine D-tekort en depressie.Onderzoekers achter een meta-analyse uit 2013 merkten op dat studiedeelnemers met depressie ook lage vitamine D-spiegels hadden.Uit dezelfde analyse bleek dat mensen met een lage vitamine D statistisch gezien een veel groter risico op depressie liepen.De onderzoekers zijn van mening dat, omdat vitamine D belangrijk is voor een gezonde hersenfunctie, onvoldoende voedingsstoffen een rol kunnen spelen bij depressie en andere psychische aandoeningen.Een eerdere 2005studieVertrouwde bron geïdentificeerde vitamine D-receptoren in dezelfde delen van de hersenen die geassocieerd zijn met depressie.

Risicofactoren voor vitamine D-tekort

Beperkte blootstelling aan de zon, levensstijl en leeftijd kunnen bijdragen aan lage vitamine D-spiegels. Blijf lezen om meer te weten te komen over de risicofactoren voor vitamine D-tekort.

Beperkte blootstelling aan de zon

Blootstelling aan zonlicht is voor de meeste mensen de belangrijkste bron van vitamine D.Als u uit de zon blijft of te veel sunblock gebruikt, beperkt u uw blootstelling.Dat kan leiden tot vitamine D-tekort.De hoeveelheid blootstelling aan de zon die u nodig heeft, is afhankelijk van uw klimaat, het tijdstip van de dag en de tijd van het jaar.Mensen met een lichtere huid hebben de neiging vitamine D sneller op te nemen.U heeft mogelijk tussen de 15 minuten en 3 uur blootstelling aan de zon per dag nodig om voldoende vitamine D binnen te krijgen door alleen blootstelling aan de zon.De hoeveelheid blootstelling aan de zon hangt grotendeels af van de tijd van het jaar en uw huidskleur. 

Eetpatroon

Weinig voedingsmiddelen zijn van nature rijk aan vitamine D.Eet meer van deze natuurlijke bronnen van vitamine D om uw inname te verhogen:

  • Zalm
  • Makreel
  • Andere vette vis
  • Visleveroliën
  • Dierlijke vetten
  • Met vitamine D verrijkte voedingsproducten, zoals sinaasappelsap en ontbijtgranen

Als u een veganistisch of vegetarisch dieet volgt, bestaat de kans dat u niet genoeg vitamine D binnenkrijgt.

Als u een donkere huidskleur heeft

Mensen met een donkere huid hebben grotere hoeveelheden melanine, een natuurlijk pigment dat de huid zijn kleur geeft.Melanine vermindert de productie van vitamine D in de huid.Een onderzoek uit 2006 wees uit dat vitamine D-tekort in de Verenigde Staten vaker voorkomt bij Afro-Amerikanen dan bij andere Amerikaanse populaties.Volgens The Cooper Institute heeft ongeveer 40 procent van de Afro-Amerikaanse volwassenen een vitamine D-tekort.Het is onduidelijk of lagere vitamine D-spiegels bij mensen met een donkere huid ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben.Als u zich zorgen maakt over uw vitamine D-productie door blootstelling aan de zon, overleg dan met uw arts over wat u kunt doen.Het is ook belangrijk om meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet toe te voegen.

Zwaarlijvigheid

Er is een verband tussen vitamine D-tekort en mensen met een body mass index (BMI) van 30 of hoger.Mensen met obesitas hebben mogelijk meer vitamine D nodig dan mensen met een gemiddeld gewicht om de aanbevolen voedingswaarde te bereiken.Als uw BMI 30 of hoger is, werk dan samen met uw arts om een ​​beheersbaar plan voor gewichtsverlies op te stellen, evenals een dieet dat u kan helpen uw vitamine D-inname te verhogen.

Leeftijd

Leeftijd kan bijdragen aan vitamine D-tekort.Naarmate u ouder wordt, wordt uw huid minder efficiënt in het aanmaken van vitamine D.Oudere volwassenen hebben ook de neiging de tijd in de zon te beperken en kunnen diëten eten met onvoldoende hoeveelheden vitamine D.

Symptomen van vitamine D-tekort

Als u een vitamine D-tekort heeft, kunt u last krijgen van:

  • pijnlijke botten
  • vermoeidheid of sufheid
  • zwakte en pijn van de spieren en gewrichten
  • U kunt ook symptomen van depressie ervaren, waaronder:
  • overweldigende gevoelens van verdriet, hopeloosheid en hulpeloosheid
  • slapeloosheid of overmatige slaperigheid, bekend als hypersomnie
  • verlies van interesse in activiteiten die u ooit leuk vond
  • lethargie
  • overmatig gewichtsverlies of gewichtstoename
  • verlies van eetlust
  • problemen met concentreren
  • vergeetachtigheid
  • verlies van seksuele interesse
  • hoofdpijn of rugklachten
  • ongerustheid
  • gedachten aan overlijden of zelfmoord

Als u een van deze symptomen van depressie ervaart, is het belangrijk dat u onmiddellijk een afspraak maakt met uw arts.

Diagnose van vitamine D-tekort

Om een ​​vitamine D-tekort te diagnosticeren, zal uw arts een test bestellen om de hoeveelheid vitamine D in uw bloed te meten.Om een ​​diagnose van depressie te stellen, zal uw arts u vragen stellen over uw symptomen.Mogelijk wordt u ook gevraagd om een ​​zelfbeoordeling te maken.Depressie kan niet worden vastgesteld met een bloedtest.Uw arts zal u ook vragen stellen en een lichamelijk onderzoek uitvoeren om te bepalen of u een depressie heeft.En er kunnen andere examens en laboratoriumtests zijn om andere mogelijke onderliggende problemen uit te sluiten, en om te bepalen of uw symptomen van depressie mogelijk verband houden met een vitamine D-tekort. 

Vitamine D-tekort behandelen

U kunt vitamine D-tekort en de symptomen ervan behandelen door uw inname van deze essentiële voedingsstof te verhogen.Manieren waarop u meer vitamine D kunt consumeren, zijn onder meer:

  • vitamine D-supplementen nemen
  • het verhogen van uw blootstelling aan de zon
  • voedsel eten dat vitamine D bevat of verrijkt is met vitamine D

Om depressie te behandelen, zijn psychotherapie en antidepressiva veel voorkomende behandelingen.Ze kunnen afzonderlijk of in combinatie met dieetveranderingen worden opgenomen, afhankelijk van uw symptomen en behandeldoelen.Als uw depressie verband houdt met een vitamine D-tekort, kan het verhogen van uw vitamine D helpen om uw symptomen te verlichten.Praat met uw arts over uw behandelingsopties en wat voor u het beste zou werken.Mensen met een depressie kunnen ook stappen ondernemen om de symptomen van depressie te verlichten. Enkele van uw opties kunnen zijn:

Regelmatig sporten

Routinematige lichaamsbeweging kan de symptomen van depressie helpen verminderen door ‘feel-good’-chemicaliën zoals endorfine in de hersenen vrij te geven.Oefening kan ook de chemicaliën van het immuunsysteem verminderen die depressie kunnen verergeren.Begin met drie keer per week 30 minuten cardio en voeg zo nodig dagen en minuten toe.

Een regelmatig slaapschema aanhouden

Slapeloosheid, hypersomnie en andere slaapproblemen zijn in verband gebracht met depressie.Maak een regelmatig slaapschema om met deze symptomen om te gaan.Dat kan betekenen dat je een slaap- en wekker moet instellen.U kunt ook een dagboek bijhouden om bij te houden hoe lang u hebt geslapen en de kwaliteit van uw slaap.Dit zal u helpen uw voortgang bij te houden.

Contact opnemen met dierbaren

Uw vrienden en familie kunnen u steun en kracht geven bij het omgaan met uw symptomen.Het is belangrijk dat u uw dierbaren laat weten hoe ze kunnen helpen en wanneer hun acties niet bijdragen aan uw behandelplan.Vitamine D is essentieel voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder depressie.Enkele manieren om depressie te behandelen die verband houdt met onvoldoende vitamine D-spiegels zijn:

  • meer zon krijgen
  • het toevoegen van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet
  • een gezond gewicht behouden
  • voedingssupplementen nemen

Praat met uw arts over uw beste behandelingsopties.Bekijk Vitamine D Supplementen >

29 gedachten over “De beste manieren om uw vitamine D-spiegel te verhogen | Voordelen, tekortkomingen en bronnen”

  1. Bedankt voor de informatie. Ik wist niet dat eidooiers vitamine D bevatten. Waar ik nu woon, Denemarken, is behoorlijk waardeloos in deze tijd van het jaar, aangezien er weinig tot geen zonlicht is en de zon vroeg ondergaat en laat opkomt. Maar, zoals je zei, als er niets kan worden gedaan door middel van voedsel of zonlicht, kan ik altijd supplementen toevoegen, waar ik aan zal denken, omdat ik denk dat ik al genoeg vitamine D heb die ik uit voedsel haal.

  2. Kijk naar Australiërs van 55 jaar en ouder, ze zien eruit als versleten, je moet hier zo voorzichtig zijn in de zon land, je kunt je zowat voelen branden, roken in de mix gooien en ja, je hebt veel mensen die er veel ouder uitzien dan ze zijn, en dat ziet er nooit goed uit.

  3. Het kunnen een aantal dingen zijn, maar afgelopen winter had ik een dieet met veel van de genoemde voedingsmiddelen boven en 10.000 IE van een D3-pil om de dag en leek overal een beter humeur en energie te hebben. Zou kunnen zijn vanwege verhoogde hormoonspiegels, of een mildere winter in Michigan !?

  4. Je bent een idioot, er zijn duizenden gevangenen die 30 jaar lang 1 uur zonneschijn per dag krijgen met een slecht dieet en ze hebben geen lage vit d er zijn mensen die in het noorden van de wereld leven waar ze 6 maanden duisternis elk jaar weer ze hebben geen last van vit d niveaus je praat uit je reet doe eerst wat onderzoek voordat je gaat praten een heleboel onzin

  5. Ik was een paar weken geleden doodmoe, bloedtesten lieten een zeer laag Vitamine D-gehalte zien. Ik heb een goed supplement gekocht + dagelijks sardientjes gegeten. Mijn vermoeidheid is een paar weken later bijna verdwenen! En ja, ik voelde me ook zonder reden angstig, nu weg.

  6. Ik blijf jullie liever in de video's zien dan de nieuwere jongens. Ze voelen zich gewoon niet erg Mind Pump, en ik heb de neiging om op dit moment alles met hen over te slaan. Ik weet zeker dat het geweldige mensen zijn, maar het lijkt erop dat ze een demografische groep aanspreken die jonger is dan je podcast-demografie waarschijnlijk is. Als dat de bedoeling is, geweldig, maar dat betekent waarschijnlijk dat ik me dan aan de podcast houd. Ga zo door!

  7. “wetenschapper noemt het een hormoon” omdat het een hormoon IS. Ik vind het interessant dat je zou zeggen dat de beste manier om het te krijgen is door genoeg zon te krijgen zonder de moeite te nemen om iets te zeggen over wanneer, waar en hoeveel. Ik kan alleen maar raden dat je het niet weet. Het is gemaakt in de huid met blootstelling aan UVB. Afhankelijk van je geografische locatie en de tijd van het jaar kun je urenlang buiten staan ​​zonder kleding aan in de heldere blauwe lucht in de namiddag en toch NUL D produceren omdat UVB de aarde gewoon niet bereikt oppervlakte. IE Canada van november tot maart bereikt nul UVB het aardoppervlak en dus kan nul D worden gemaakt. Ook, waarom ga je zeggen: haal het uit voedsel en vermeld verrijkte voedingsmiddelen. Dat is maar een supplement in je eten. Sla gewoon direct door met het nemen van het supplement.

  8. Blij dat meer mensen die invloed kunnen uitoefenen hun boodschap verspreiden over de noodzaak om de vitamine D-spiegel onder controle te houden! Ik ben ook blij dat “reguliere” artsen eindelijk aan boord komen met het controleren van vitamine D en het herkennen van D3 boven D2 om te helpen bij tekortkomingen. Toen mijn dochter een paar jaar geleden fysiek ging sporten om deel te nemen aan sport op de middelbare school, vroeg ik de dokter om haar niveaus te controleren en ontdekte dat haar niveaus erg laag waren. Na een paar / een paar weken waren haar humeur en energieniveaus merkbaar gestegen! Als je een tiener hebt weet je dat je moet vieren dat ze niet humeurig zijn en niet met haar tegen het hoofd stoten, dat was ook goed voor mijn energieniveau;) Nu laat ze het jaarlijks controleren en kan ze D3 kopen om het voor elkaar te krijgen .

  9. Bedankt hiervoor .. Sal. Al dit weer in november maakt het erg moeilijk om gemotiveerd te blijven. Ik vermoed dat zonlicht en Vit D er VEEL mee te maken hebben. Zou je de JUUV of een soortgelijk product aanbevelen? Ik neem aan dat het nabij-infraroodspectrum niet genoeg is .. Cheers uit Portugal!

  10. Wat is het beste vitamine D3-supplement dat ik kan kopen en is het waar dat ik een probioticum aan vitamine D moet toevoegen om het door mijn lichaam te laten opnemen?

  11. Wauw, je bent een erg knappe man !! Haha !! Ik merkte dat ik een lage VD had toen ik een paar gaatjes kreeg en de hele tijd uitgeput was. Het is normaal dat mensen in AZ in de zomer een lage vitamine D ontwikkelen omdat het zo heet is dat niemand buiten wil zijn !!

  12. Vitamine D-tekort is door het Institute of Medicine en een praktijkrichtlijn van de Endocrine Society gedefinieerd als een serum 25-OH vitamine D van minder dan 20 ng / ml (1,2). De Endocrine Society ging verder met het definiëren van vitamine D-insufficiëntie als een niveau tussen 21 en 29 ng / ml (2).

Reacties zijn gesloten.