Helpen vitamine D-supplementen bij diabetes, gewichtsverlies en bloeddruk?

Degenen met hogere vitamine D-spiegels hebben meestal minder zwaarlijvigheid, diabetes en hypertensie, maar is het oorzaak en gevolg? Interventionele proeven hebben uiteindelijk vitamine D op de proef gesteld. Wat zegt het laatste onderzoek naar vitamine D? Abonneer u op de gratis nieuwsbrief van NutritionFacts.org om een ​​infographic samenvatting te ontvangen van de belangrijkste afhaalrestaurants en de aanbevelingen van Dr. Greger: Dit is de eerste van een zesdelige videoserie over het laatste nieuws op het gebied van vitamine D. Blijf op de hoogte voor: • Zult u langer leven als U neemt vitamine D-supplementen? ( • Hoeveel vitamine D moet u nemen? ( • De optimale dosis vitamine D op basis van natuurlijke niveaus ( • De beste manier om vitamine D binnen te krijgen: zon, supplementen of salons? ( • De risico's en voordelen van verstandige blootstelling aan de zon ( Supplementen (geen specifieke vitamine E of bèta-caroteen): • Suppletie van creatine-hersenbrandstof ( • Anti-inflammatie van verschillende soorten tuinieren ( • Advies over supplementen bij natuurvoedingswinkels ( • Slecht advies van medewerkers van natuurwinkels ( • Gevaarlijk advies van medewerkers van natuurvoedingswinkels) ( • Apothekers versus medewerkers van natuurvoedingswinkels: wie geeft beter advies? ( • Voedingssupplement Snake Oil ( • Zware metalen in eiwitpoedersupplementen ( • Sommige voedingssupplementen kunnen meer zijn dan geldverspilling ( • Risico verbonden aan ijzersupplementen ( • Dieetpillen Vet veel goeds ( • Is vitamine D3 beter dan D2? ( • Toevallen bij baby's in verband met het gebruik van spirulina door moeder ( • Moeten we een multivitamine nemen? ( • Voedsel-antioxidanten en kanker ( • Voedsel-antioxidanten, beroertes en hartziekten ( • Behandelen g Astma met planten versus supplementen? ( • Planten als intellectueel eigendom – duidelijk verkeerd? ( • Broccoli: spruiten versus supplementen ( • Antioxidanten en depressie ( • Zijn calciumsupplementen veilig? ( • Zijn calciumsupplementen effectief? ( • Reactie van de industrie op planten en niet op pillen) ( • Resveratrol belemmert lichaamsbeweging Voordelen ( • Vitamine C-supplementen voor terminale kankerpatiënten (Heeft u een vraag voor Dr. Greger over deze video? Laat het achter in de commentaarsectie op en hij zal proberen het te beantwoorden! Image Credit: mojzagrebinfo via Pixabay. • Abonneren: • Doneren : • Podcast : • Facebook: www.facebook.com/NutritionFacts.org • Twitter: www.twitter.com/nutrition_facts • Instagram: www.instagram.com/nutrition_facts_org • Boeken (inclusief het NIEUWE How Not to Diet Cookbook): • Winkel: gvitamine d supplementen de zonvitamine

Top 7 Vitamine D-supplementen

vitamine d supplementen de zonvitamine

Vitamine D Supplementen Kopen?

Vitamine D is essentieel voor uw lichamelijke en geestelijke gezond heid en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Te lage vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen. De volgende

supplementen

zijn van de beste kwaliteit, betrouwbaar en makkelijk in te nemen.



1. Vitamine D in extra hoge dosis

Extra hoog gedoseerde vitamine Dextra hoog gedoseerde Vitamine D 197 microgram oftewel 3000 IE (Internationale Eenheden, ook wel Internationale Eenheden) per capsule. Zeer geschikt voor wie niet eerder een vitamine D supplement heeft gebruikt, en bij wie een tekort is gebruikt. Deze supplementen kunnen prima naast een multivitamine worden gebruikt, ook als die bijvoorbeeld al 10 van 25 microgram vitamine D bevat.

Super D3 Extra Sterk 62 mcg vitamine D

Super D3 Extra Sterk van Vitaminstore

bevat maar liefst 75 mcg vitamine D3 per softgel. De vitamine D3 in dit product bestaat uit Quali®-D vitamine D3. Dit wordt geproduceerd door een van 's werelds grootste van vitamine D3. Dit staat garant voor de stabiliteit en kwaliteit van de vitamine D3.

 

2. Vitamin D-3 4000 IU /100 µg (vitamine D uit wolvet)

Solgar is een bekende producent van de hoogste kwaliteit supplementen.Solgar Vitamin D-3 4000 IU/100 µg bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

3. Viridian Vitamin D3 (Vegan) 2000 IU (50 µg)

viridian_vitamin-d3-vegan-2000-iu-50-g_800Deze hooggedoseerde vitamine D3 van Viridian is geproduceerd uit veganistische bron (korstmos).Vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand en is goed voor de opname van calcium (bot)

 

4. Vitamine D3 Vloeibaar 25 mcg (1000 IE vitamine d druppels)

vitamine-d3-vloeibaar-25-mcg-1000-ie-vitamine-d-druppels_800Deze vitamine D in druppelvorm is zeer geschikt om de dosering naar eigen behoefte aan te passen en voor mensen met slikproblemen.Een flesje van 25 ml levert circa 450 druppels en devitamine D is opgelost in olijfolie.

5. Advanced Vitamin D-3 Immune Complex (vitamine D, vlierbes, zink, Ester-C)

advanced-vitamin-d-3-immune-complex-vitamine-d-vlierbes-zink-ester-c_800Solgar’s Advanced Vitamin D-3 Immune Complex ondersteunt het immuunsysteem (vitamine C, D-3, koper, selenium, zink, vlierbessen) en bevat een combinatie van vitaminen, mineralen en vlierbessen concentraat met anti-oxidatieve (celbeschermende) eigenschappen (vitamine C, selenium, koper en zink).

Boost voor het immuunsysteem

De formule mag het hele jaar door gebruikt worden maar is vooral erg nuttig tijdens de koude, donkere maanden en voor een boost van je weerstand en immuunsysteem.Levert o.a. 25 mcg vitamine D-3 (1000 IE), 200 mg vitamine C (als Ester-C), 7,5 mg zink, 62,5 mcg selenium en 750 mcg koper.Deze formule kan naast elke gewenste multivitamine worden gebruikt.

Vitamine D voor Kinderen

Vitamine D druppels speciaal gedoseerd voor kinderen.Handig om ongemerkt te geven in bv. eten of drinken zodat uw kind toch voldoende binnenkrijgt zonder gedoe van slikken etc.

ViridiKid™ (Vegan) Vitamin D3 400 IU (10µg)

vitamine-d-voor-kinderen_viridikid-vegan-vitamin-d3-400-iu-10g_800

Vitamine D Kauwtabletten

Als u moeite heeft met slikken of u vindt capsules innemen vervelend, dan kunt u kiezen voor handige kauwtabletten.solgar_vitamin-d-3-25-g1000-iu-vitamine-d-kauwtablet_800Solgar Vitamin D-3 25 µg/1000 IU Chewable Tablets bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

Wat is Vitamine D?

Vitamine D behoort tot de essentiële vitamines die je nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren.Officieel is het eigenlijk geen vitamine maar een verzameling van vet oplosbare hormonen die je lichaam zelf kan aanmaken.Dit gebeurt door een proces in het lichaam waar zonlicht voor nodig is, UV licht om precies te zijn.De twee belangrijkste vormen van vitamine D zijn vitamine D2 en vitamine D3.Vitamine D2 is de plantaardige vorm van vitamine D. Vitamine D3, of cholecalciferol, is de dierlijke vorm.Vitamine D3 is de actieve vorm die vanuit UV licht door onze huid wordt gesynthetiseerd.Ook wanneer je kiest voor vitamine D suppletie, kies dan voor de actieve vorm vitamine D3 omdat die goed opneembaar is in je lichaam.Vitamine D2 is 66% minder efficiënt in het verhogen van de vitamine D waardes in het lichaam. Vitamine D staat bekend als de “zonneschijn” -vitamine.Het is een essentiële in vet oplosbare voedingsstof.Het helpt de botten gezond en sterk te houden, bevordert de celgroei en bevordert de immuunfunctie.Je lichaam neemt vitamine D voornamelijk op door blootstelling aan de zon, hoewel voedingssupplementen en bepaalde voedingsmiddelen ook bronnen van de voedingsstof kunnen zijn.Vitamine D-tekort treedt op wanneer uw lichaam de aanbevolen niveaus niet opneemt.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen ervoor zorgen dat uw botten misvormd, broos of dun worden.Het kan ook leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder:

  • bot verzachting ( osteomalacie )
  • lage botdichtheid ( osteopenie )
  • artrose
  • hartziekte
  • kanker
  • rachitis bij kinderen

Vitamine D en depressie

Studies hebben een verband aangetoond tussen vitamine D-tekort en depressie.Onderzoekers achter een meta-analyse uit 2013 merkten op dat studiedeelnemers met depressie ook lage vitamine D-spiegels hadden.Uit dezelfde analyse bleek dat mensen met een lage vitamine D statistisch gezien een veel groter risico op depressie liepen.De onderzoekers zijn van mening dat, omdat vitamine D belangrijk is voor een gezonde hersenfunctie, onvoldoende voedingsstoffen een rol kunnen spelen bij depressie en andere psychische aandoeningen.Een eerdere 2005studieVertrouwde bron geïdentificeerde vitamine D-receptoren in dezelfde delen van de hersenen die geassocieerd zijn met depressie.

Risicofactoren voor vitamine D-tekort

Beperkte blootstelling aan de zon, levensstijl en leeftijd kunnen bijdragen aan lage vitamine D-spiegels. Blijf lezen om meer te weten te komen over de risicofactoren voor vitamine D-tekort.

Beperkte blootstelling aan de zon

Blootstelling aan zonlicht is voor de meeste mensen de belangrijkste bron van vitamine D.Als u uit de zon blijft of te veel sunblock gebruikt, beperkt u uw blootstelling.Dat kan leiden tot vitamine D-tekort.De hoeveelheid blootstelling aan de zon die u nodig heeft, is afhankelijk van uw klimaat, het tijdstip van de dag en de tijd van het jaar.Mensen met een lichtere huid hebben de neiging vitamine D sneller op te nemen.U heeft mogelijk tussen de 15 minuten en 3 uur blootstelling aan de zon per dag nodig om voldoende vitamine D binnen te krijgen door alleen blootstelling aan de zon.De hoeveelheid blootstelling aan de zon hangt grotendeels af van de tijd van het jaar en uw huidskleur. 

Eetpatroon

Weinig voedingsmiddelen zijn van nature rijk aan vitamine D.Eet meer van deze natuurlijke bronnen van vitamine D om uw inname te verhogen:

  • Zalm
  • Makreel
  • Andere vette vis
  • Visleveroliën
  • Dierlijke vetten
  • Met vitamine D verrijkte voedingsproducten, zoals sinaasappelsap en ontbijtgranen

Als u een veganistisch of vegetarisch dieet volgt, bestaat de kans dat u niet genoeg vitamine D binnenkrijgt.

Als u een donkere huidskleur heeft

Mensen met een donkere huid hebben grotere hoeveelheden melanine, een natuurlijk pigment dat de huid zijn kleur geeft.Melanine vermindert de productie van vitamine D in de huid.Een onderzoek uit 2006 wees uit dat vitamine D-tekort in de Verenigde Staten vaker voorkomt bij Afro-Amerikanen dan bij andere Amerikaanse populaties.Volgens The Cooper Institute heeft ongeveer 40 procent van de Afro-Amerikaanse volwassenen een vitamine D-tekort.Het is onduidelijk of lagere vitamine D-spiegels bij mensen met een donkere huid ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben.Als u zich zorgen maakt over uw vitamine D-productie door blootstelling aan de zon, overleg dan met uw arts over wat u kunt doen.Het is ook belangrijk om meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet toe te voegen.

Zwaarlijvigheid

Er is een verband tussen vitamine D-tekort en mensen met een body mass index (BMI) van 30 of hoger.Mensen met obesitas hebben mogelijk meer vitamine D nodig dan mensen met een gemiddeld gewicht om de aanbevolen voedingswaarde te bereiken.Als uw BMI 30 of hoger is, werk dan samen met uw arts om een ​​beheersbaar plan voor gewichtsverlies op te stellen, evenals een dieet dat u kan helpen uw vitamine D-inname te verhogen.

Leeftijd

Leeftijd kan bijdragen aan vitamine D-tekort.Naarmate u ouder wordt, wordt uw huid minder efficiënt in het aanmaken van vitamine D.Oudere volwassenen hebben ook de neiging de tijd in de zon te beperken en kunnen diëten eten met onvoldoende hoeveelheden vitamine D.

Symptomen van vitamine D-tekort

Als u een vitamine D-tekort heeft, kunt u last krijgen van:

  • pijnlijke botten
  • vermoeidheid of sufheid
  • zwakte en pijn van de spieren en gewrichten
  • U kunt ook symptomen van depressie ervaren, waaronder:
  • overweldigende gevoelens van verdriet, hopeloosheid en hulpeloosheid
  • slapeloosheid of overmatige slaperigheid, bekend als hypersomnie
  • verlies van interesse in activiteiten die u ooit leuk vond
  • lethargie
  • overmatig gewichtsverlies of gewichtstoename
  • verlies van eetlust
  • problemen met concentreren
  • vergeetachtigheid
  • verlies van seksuele interesse
  • hoofdpijn of rugklachten
  • ongerustheid
  • gedachten aan overlijden of zelfmoord

Als u een van deze symptomen van depressie ervaart, is het belangrijk dat u onmiddellijk een afspraak maakt met uw arts.

Diagnose van vitamine D-tekort

Om een ​​vitamine D-tekort te diagnosticeren, zal uw arts een test bestellen om de hoeveelheid vitamine D in uw bloed te meten.Om een ​​diagnose van depressie te stellen, zal uw arts u vragen stellen over uw symptomen.Mogelijk wordt u ook gevraagd om een ​​zelfbeoordeling te maken.Depressie kan niet worden vastgesteld met een bloedtest.Uw arts zal u ook vragen stellen en een lichamelijk onderzoek uitvoeren om te bepalen of u een depressie heeft.En er kunnen andere examens en laboratoriumtests zijn om andere mogelijke onderliggende problemen uit te sluiten, en om te bepalen of uw symptomen van depressie mogelijk verband houden met een vitamine D-tekort. 

Vitamine D-tekort behandelen

U kunt vitamine D-tekort en de symptomen ervan behandelen door uw inname van deze essentiële voedingsstof te verhogen.Manieren waarop u meer vitamine D kunt consumeren, zijn onder meer:

  • vitamine D-supplementen nemen
  • het verhogen van uw blootstelling aan de zon
  • voedsel eten dat vitamine D bevat of verrijkt is met vitamine D

Om depressie te behandelen, zijn psychotherapie en antidepressiva veel voorkomende behandelingen.Ze kunnen afzonderlijk of in combinatie met dieetveranderingen worden opgenomen, afhankelijk van uw symptomen en behandeldoelen.Als uw depressie verband houdt met een vitamine D-tekort, kan het verhogen van uw vitamine D helpen om uw symptomen te verlichten.Praat met uw arts over uw behandelingsopties en wat voor u het beste zou werken.Mensen met een depressie kunnen ook stappen ondernemen om de symptomen van depressie te verlichten. Enkele van uw opties kunnen zijn:

Regelmatig sporten

Routinematige lichaamsbeweging kan de symptomen van depressie helpen verminderen door ‘feel-good’-chemicaliën zoals endorfine in de hersenen vrij te geven.Oefening kan ook de chemicaliën van het immuunsysteem verminderen die depressie kunnen verergeren.Begin met drie keer per week 30 minuten cardio en voeg zo nodig dagen en minuten toe.

Een regelmatig slaapschema aanhouden

Slapeloosheid, hypersomnie en andere slaapproblemen zijn in verband gebracht met depressie.Maak een regelmatig slaapschema om met deze symptomen om te gaan.Dat kan betekenen dat je een slaap- en wekker moet instellen.U kunt ook een dagboek bijhouden om bij te houden hoe lang u hebt geslapen en de kwaliteit van uw slaap.Dit zal u helpen uw voortgang bij te houden.

Contact opnemen met dierbaren

Uw vrienden en familie kunnen u steun en kracht geven bij het omgaan met uw symptomen.Het is belangrijk dat u uw dierbaren laat weten hoe ze kunnen helpen en wanneer hun acties niet bijdragen aan uw behandelplan.Vitamine D is essentieel voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder depressie.Enkele manieren om depressie te behandelen die verband houdt met onvoldoende vitamine D-spiegels zijn:

  • meer zon krijgen
  • het toevoegen van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet
  • een gezond gewicht behouden
  • voedingssupplementen nemen

Praat met uw arts over uw beste behandelingsopties.Bekijk Vitamine D Supplementen >

30 gedachten over “Helpen vitamine D-supplementen bij diabetes, gewichtsverlies en bloeddruk?”

  1. Lees “Whole” van T. Colin Campbell (auteur van “The China Study”) om een ​​nog dieper inzicht te krijgen in hoe supplementen niet gunstig zijn.

  2. Van alle remedies voor gewichtsverlies, is er slechts één gelicentieerd in het VK (video op mijn kanaal); Dus je hebt gelijk om de aandacht te vestigen op vitamines voor gewichtsverlies. Niet veel betere alternatieven.

  3. ik woon in Londen, VK. het is veel bewolkt. twee jaar lang had ik problemen met mijn ballen, het kwam op het punt dat ik trilde terwijl ik liep en dingen liet vallen en tegen dingen aanliep ik ging naar de dokter omdat ik dacht dat ik stervende was aan een of andere nurologische aandoening, maar na een bloedtest bleek mijn vit d was 20 en moest 50 zijn. Ik dacht niet dat vitamine D de oorzaak was, maar na 7 weken lang eenmaal per week 40000 mg te hebben ingenomen, verdwenen mijn symptomen. ik ben bang dat als ik geen supplments neem, het allemaal weer terugkomt.

  4. Dit is onzin! Er zijn talloze onderzoeken gedaan naar vitamine D3-supplementen die allemaal positieve resultaten hebben opgeleverd. Natuurlijk gaat de supplementenindustrie niets gratis weggeven. Ik bedoel, ze moeten de kost verdienen. Neem het supplement mensen, er zijn alleen voordelen, geen nadelen.

  5. Ik wou dat ik jaren geleden het “fizy unique plan” was tegengekomen toen ik op dieet was voor mijn bruiloft. Ik zou jaren geleden 13 pond zijn afgevallen. Je zou het eens op google moeten checken!

  6. Sinds ik mijn dokter heb gezien en ontdekte dat ik een vitamine D-spiegel van 24 heb, begon ik mijn dosering te verhogen van 1000ius naar 4000. Binnen een week verloor ik hardnekkig gewicht dat er NIET vanaf zou komen ondanks ernstige caloriebeperking en lichaamsbeweging (wat ik dwong zelf te doen omdat ik de hele tijd zo moe was!) Ik heb ook een licht verhoogd calciumgehalte dat mogelijk te wijten is aan een bijschildkliertumor. Dit kan de oorzaak zijn van mijn aanhoudende lage vitamine D. Hoe dan ook, het nemen van een grotere dosis vitamine D, veranderde mijn 27 1/2 “menopauzale matrone taillelijn in een sexy 26” taille van een 30-jarige. Dames (vooral degenen boven de 50 of na de menopauze): als u dit leest en ondanks uw inspanningen geen gewicht of centimeters kunt verliezen, controleer dan uw vitamine D-spiegels! Het is misschien wat je ervan weerhoudt om die extra kilo's en centimeters kwijt te raken. Hoop natuurlijk dat dit iemand anders helpt.

  7. Ja, ook ik ben schuldig aan het springen van een afslankplan naar anderen, ik geloof echt dat ik elke beschikbare afslankmethode moet hebben getest, maar uiteindelijk heeft geen van hen me geholpen om het gewicht te verminderen en te behouden . Uiteindelijk heb ik het voor de allerlaatste keer geprobeerd met het Fenoboci-dieetplan omdat mijn neef me er geweldige dingen over vertelde en tot nu toe ben ik met succes 17 pond afgevallen in 4 weken!

  8. Tijdens het “fetching tuti space”-plan voor gewichtsverlies (Google het), verloor een aantal van mijn collega's ongeveer 12 pond! Kort nadat ik over hun resultaten had gehoord, besloot ik dit plan voor mezelf op Google te onderzoeken, en ik verloor zelf overtollig gewicht zodra ik de “fetching tuti space” begon te volgen.

  9. he, je moet echt je kennis bijwerken, dingen zijn niet zo eenvoudig… er is een verschil tussen actieve en passieve Vitamine D. Degene die we uit supplementen halen is passief, dus het vult alleen de reserves aan. Alleen door sport en/of koude douches, minder vlees en zuivel kan het geactiveerd worden. Deze 4 sleutels verminderen calcium en fosfor in het bloed dat het parathormoon activeert, dat op zijn kant uw vitamine D-reserves activeert tot 1,25 OH en het kan dan en alleen dan doen wat het in het lichaam moet doen. Bekijk het werk van Dr. Raimund von Helden en verwijder deze video omdat deze niet op kennis is gebaseerd… het bedriegt veel mensen. Als je niet genoeg reserves hebt kun je niet veel activeren, dus suppletie is nodig als er niet genoeg zon is. Stop met slim spelen en doe wat meer onderzoek. Ik heb medelijden met degenen die je geloven.

  10. De vraag is, worden de gebruikte supplementen gecontroleerd op kwaliteit? Net als de biologische beschikbaarheid van de producten, kan het zijn dat de supplementen die ze in deze studie hebben gebruikt, een slecht product zijn voor de potentie.

  11. Buddy heeft me geholpen om deze “Sοyutο Weebly” hoge blοοd prεssurε αltεrnαtivε Ik heb ontdekt in Gοοɢιε. Jυst bεfοrε, zijn blοοd prεssυrε was het 158/120. Het is duidelijk dat dit programma zo zichtbaar is, vooral als je het goed vindt. Sυbsεquεntεr Twοwεεks, hεhs ngduαl dεcrεαsε in zijn hoge blοοd prεssυrε tot 128/84.

  12. tot nu toe, “Sοyutο Weebly” (G it) is de beste oplossing voor veel mensen en vrouwen met een hoge bloeddruk. Een eenvoudige manier om dit te doen, is eenvoudig te maken, zodat u dit volledig kunt voltooien. Pplε wie is slecht uitgerust om een ​​hoge bloeddruk te hebben en deze handleiding te gebruiken. Voorafgaand aan deze, heb ik mijn bloeddruk 120/80, door deze handleiding, zou ik het moeten uitleggen.

  13. Wat is de beste manier om mijn hoge bloeddrukprobleem op natuurlijke wijze te genezen? Ik heb op internet veel uitstekende meningen gelezen over hoe Hybetez Remedy u kan helpen uw probleem met hoge bloeddruk op natuurlijke wijze op te lossen. Heeft iemand deze behandeling tegen hoge bloeddruk uitgeprobeerd?

  14. Dit was een geweldige video broer! Ik heb onlangs een video gemaakt over mijn gratis E-book dat ik heb gemaakt. Het gaat over praktische zeven acties die u kunt doen om nu gewicht te verliezen. Ik heb er een video over gemaakt op mijn youtube dus check it out!

Reacties zijn gesloten.