Vitamine D en de bovenste luchtwegen

Ryan Rehl, M.D.

Top 7 Vitamine D Supplementen

vitamine d supplementen de zonvitamine

Vitamine D Supplementen Kopen?

Vitamine D is essentieel voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Te lage vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen.De volgende supplementen zijn van de beste kwaliteit, betrouwbaar en makkelijk in te nemen.

 

1. Vitamine D in extra hoge dosis

Extra hoog gedoseerde vitamine D75 microgram oftewel 3000 IE (Internationale Eenheden, ook wel International Units) per capsule.Zeer geschikt voor wie niet eerder een vitamine D supplement heeft gebruikt, en bij wie een tekort is vastgesteld.Deze supplementen kunnen prima naast een multivitamine gebruikt worden, ook als die bijvoorbeeld al 10 of 25 microgram vitamine D bevat.

Super D3 Extra Sterk 75 mcg vitamine D

extra hoog gedoseerde Vitamine DSuper D3 Extra Sterk van Vitaminstore bevat maar liefst 75 mcg vitamine D3 per softgel.De vitamine D3 in dit product bestaat uit Quali®-D vitamine D3.Dit wordt geproduceerd door een van ‘s werelds grootste producenten van vitamine D3.Dit staat garant voor de stabiliteit en kwaliteit van de vitamine D3.

 

2. Vitamin D-3 4000 IU /100 µg (vitamine D uit wolvet)

Solgar is een bekende producent van de hoogste kwaliteit supplementen.Solgar Vitamin D-3 4000 IU/100 µg bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

3. Viridian Vitamin D3 (Vegan) 2000 IU (50 µg)

viridian_vitamin-d3-vegan-2000-iu-50-g_800Deze hooggedoseerde vitamine D3 van Viridian is geproduceerd uit veganistische bron (korstmos).Vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand en is goed voor de opname van calcium (bot)

 

4. Vitamine D3 Vloeibaar 25 mcg (1000 IE vitamine d druppels)

vitamine-d3-vloeibaar-25-mcg-1000-ie-vitamine-d-druppels_800Deze vitamine D in druppelvorm is zeer geschikt om de dosering naar eigen behoefte aan te passen en voor mensen met slikproblemen.Een flesje van 25 ml levert circa 450 druppels en devitamine D is opgelost in olijfolie.

5. Advanced Vitamin D-3 Immune Complex (vitamine D, vlierbes, zink, Ester-C)

advanced-vitamin-d-3-immune-complex-vitamine-d-vlierbes-zink-ester-c_800Solgar’s Advanced Vitamin D-3 Immune Complex ondersteunt het immuunsysteem (vitamine C, D-3, koper, selenium, zink, vlierbessen) en bevat een combinatie van vitaminen, mineralen en vlierbessen concentraat met anti-oxidatieve (celbeschermende) eigenschappen (vitamine C, selenium, koper en zink).

Boost voor het immuunsysteem

De formule mag het hele jaar door gebruikt worden maar is vooral erg nuttig tijdens de koude, donkere maanden en voor een boost van je weerstand en immuunsysteem.Levert o.a. 25 mcg vitamine D-3 (1000 IE), 200 mg vitamine C (als Ester-C), 7,5 mg zink, 62,5 mcg selenium en 750 mcg koper.Deze formule kan naast elke gewenste multivitamine worden gebruikt.

Vitamine D voor Kinderen

Vitamine D druppels speciaal gedoseerd voor kinderen.Handig om ongemerkt te geven in bv. eten of drinken zodat uw kind toch voldoende binnenkrijgt zonder gedoe van slikken etc.

ViridiKid™ (Vegan) Vitamin D3 400 IU (10µg)

vitamine-d-voor-kinderen_viridikid-vegan-vitamin-d3-400-iu-10g_800

Vitamine D Kauwtabletten

Als u moeite heeft met slikken of u vindt capsules innemen vervelend, dan kunt u kiezen voor handige kauwtabletten.solgar_vitamin-d-3-25-g1000-iu-vitamine-d-kauwtablet_800Solgar Vitamin D-3 25 µg/1000 IU Chewable Tablets bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

Wat is Vitamine D?

Vitamine D behoort tot de essentiële vitamines die je nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren.Officieel is het eigenlijk geen vitamine maar een verzameling van vet oplosbare hormonen die je lichaam zelf kan aanmaken.Dit gebeurt door een proces in het lichaam waar zonlicht voor nodig is, UV licht om precies te zijn.De twee belangrijkste vormen van vitamine D zijn vitamine D2 en vitamine D3.Vitamine D2 is de plantaardige vorm van vitamine D. Vitamine D3, of cholecalciferol, is de dierlijke vorm.Vitamine D3 is de actieve vorm die vanuit UV licht door onze huid wordt gesynthetiseerd.Ook wanneer je kiest voor vitamine D suppletie, kies dan voor de actieve vorm vitamine D3 omdat die goed opneembaar is in je lichaam.Vitamine D2 is 66% minder efficiënt in het verhogen van de vitamine D waardes in het lichaam. Vitamine D staat bekend als de “zonneschijn” -vitamine.Het is een essentiële in vet oplosbare voedingsstof.Het helpt de botten gezond en sterk te houden, bevordert de celgroei en bevordert de immuunfunctie.Je lichaam neemt vitamine D voornamelijk op door blootstelling aan de zon, hoewel voedingssupplementen en bepaalde voedingsmiddelen ook bronnen van de voedingsstof kunnen zijn.Vitamine D-tekort treedt op wanneer uw lichaam de aanbevolen niveaus niet opneemt.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen ervoor zorgen dat uw botten misvormd, broos of dun worden.Het kan ook leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder:

  • bot verzachting ( osteomalacie )
  • lage botdichtheid ( osteopenie )
  • artrose
  • hartziekte
  • kanker
  • rachitis bij kinderen

Vitamine D en depressie

Studies hebben een verband aangetoond tussen vitamine D-tekort en depressie.Onderzoekers achter een meta-analyse uit 2013 merkten op dat studiedeelnemers met depressie ook lage vitamine D-spiegels hadden.Uit dezelfde analyse bleek dat mensen met een lage vitamine D statistisch gezien een veel groter risico op depressie liepen.De onderzoekers zijn van mening dat, omdat vitamine D belangrijk is voor een gezonde hersenfunctie, onvoldoende voedingsstoffen een rol kunnen spelen bij depressie en andere psychische aandoeningen.Een eerdere 2005studieVertrouwde bron geïdentificeerde vitamine D-receptoren in dezelfde delen van de hersenen die geassocieerd zijn met depressie.

Risicofactoren voor vitamine D-tekort

Beperkte blootstelling aan de zon, levensstijl en leeftijd kunnen bijdragen aan lage vitamine D-spiegels. Blijf lezen om meer te weten te komen over de risicofactoren voor vitamine D-tekort.

Beperkte blootstelling aan de zon

Blootstelling aan zonlicht is voor de meeste mensen de belangrijkste bron van vitamine D.Als u uit de zon blijft of te veel sunblock gebruikt, beperkt u uw blootstelling.Dat kan leiden tot vitamine D-tekort.De hoeveelheid blootstelling aan de zon die u nodig heeft, is afhankelijk van uw klimaat, het tijdstip van de dag en de tijd van het jaar.Mensen met een lichtere huid hebben de neiging vitamine D sneller op te nemen.U heeft mogelijk tussen de 15 minuten en 3 uur blootstelling aan de zon per dag nodig om voldoende vitamine D binne n te krijgen door alleen blootstelling aan de zon.De hoeveelheid blootstelling aan de zon hangt grotendeels af van de tijd van het jaar en uw huidskleur. 

Eetpatroon

Weinig voedingsmiddelen zijn van nature rijk aan vitamine D.Eet meer van deze natuurlijke bronnen van vitamine D om uw inname te verhogen:

  • Zalm
  • Makreel
  • Andere vette vis
  • Visleveroliën
  • Dierlijke vetten
  • Met vitamine D verrijkte voedingsproducten, zoals sinaasappelsap en ontbijtgranen

Als u een veganistisch of vegetarisch dieet volgt, bestaat de kans dat u niet genoeg vitamine D binnenkrijgt.

Als u een donkere huidskleur heeft

Mensen met een donkere huid hebben grotere hoeveelheden melanine, een natuurlijk pigment dat de huid zijn kleur geeft.Melanine vermindert de productie van vitamine D in de huid.Een onderzoek uit 2006 wees uit dat vitamine D-tekort in de Verenigde Staten vaker voorkomt bij Afro-Amerikanen dan bij andere Amerikaanse populaties.Volgens The Cooper Institute heeft ongeveer 40 procent van de Afro-Amerikaanse volwassenen een vitamine D-tekort.Het is onduidelijk of lagere vitamine D-spiegels bij mensen met een donkere huid ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben.Als u zich zorgen maakt over uw vitamine D-productie door blootstelling aan de zon, overleg dan met uw arts over wat u kunt doen.Het is ook belangrijk om meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet toe te voegen.

Zwaarlijvigheid

Er is een verband tussen vitamine D-tekort en mensen met een body mass index (BMI) van 30 of hoger.Mensen met obesitas hebben mogelijk meer vitamine D nodig dan mensen met een gemiddeld gewicht om de aanbevolen voedingswaarde te bereiken.Als uw BMI 30 of hoger is, werk dan samen met uw arts om een ​​beheersbaar plan voor gewichtsverlies op te stellen, evenals een dieet dat u kan helpen uw vitamine D-inname te verhogen.

Leeftijd

Leeftijd kan bijdragen aan vitamine D-tekort.Naarmate u ouder wordt, wordt uw huid minder efficiënt in het aanmaken van vitamine D.Oudere volwassenen hebben ook de neiging de tijd in de zon te beperken en kunnen diëten eten met onvoldoende hoeveelheden vitamine D.

Symptomen van vitamine D-tekort

Als u een vitamine D-tekort heeft, kunt u last krijgen van:

  • pijnlijke botten
  • vermoeidheid of sufheid
  • zwakte en pijn van de spieren en gewrichten
  • U kunt ook symptomen van depressie ervaren, waaronder:
  • overweldigende gevoelens van verdriet, hopeloosheid en hulpeloosheid
  • slapeloosheid of overmatige slaperigheid, bekend als hypersomnie
  • verlies van interesse in activiteiten die u ooit leuk vond
  • lethargie
  • overmatig gewichtsverlies of gewichtstoename
  • verlies van eetlust
  • problemen met concentreren
  • vergeetachtigheid
  • verlies van seksuele interesse
  • hoofdpijn of rugklachten
  • ongerustheid
  • gedachten aan overlijden of zelfmoord

Als u een van deze symptomen van depressie ervaart, is het belangrijk dat u onmiddellijk een afspraak maakt met uw arts.

Diagnose van vitamine D-tekort

Om een ​​vitamine D-tekort te diagnosticeren, zal uw arts een test bestellen om de hoeveelheid vitamine D in uw bloed te meten.Om een ​​diagnose van depressie te stellen, zal uw arts u vragen stellen over uw symptomen.Mogelijk wordt u ook gevraagd om een ​​zelfbeoordeling te maken.Depressie kan niet worden vastgesteld met een bloedtest.Uw arts zal u ook vragen stellen en een lichamelijk onderzoek uitvoeren om te bepalen of u een depressie heeft.En er kunnen andere examens en laboratoriumtests zijn om andere mogelijke onderliggende problemen uit te sluiten, en om te bepalen of uw symptomen van depressie mogelijk verband houden met een vitamine D-tekort. 

Vitamine D-tekort behandelen

U kunt vitamine D-tekort en de symptomen ervan behandelen door uw inname van deze essentiële voedingsstof te verhogen.Manieren waarop u meer vitamine D kunt consumeren, zijn onder meer:

  • vitamine D-supplementen nemen
  • het verhogen van uw blootstelling aan de zon
  • voedsel eten dat vitamine D bevat of verrijkt is met vitamine D

Om depressie te behandelen, zijn psychotherapie en antidepressiva veel voorkomende behandelingen.Ze kunnen afzonderlijk of in combinatie met dieetveranderingen worden opgenomen, afhankelijk van uw symptomen en behandeldoelen.Als uw depressie verband houdt met een vitamine D-tekort, kan het verhogen van uw vitamine D helpen om uw symptomen te verlichten.Praat met uw arts over uw behandelingsopties en wat voor u het beste zou werken.Mensen met een depressie kunnen ook stappen ondernemen om de symptomen van depressie te verlichten. Enkele van uw opties kunnen zijn:

Regelmatig sporten

Routinematige lichaamsbeweging kan de symptomen van depressie helpen verminderen door ‘feel-good’-chemicaliën zoals endorfine in de hersenen vrij te geven.Oefening kan ook de chemicaliën van het immuunsysteem verminderen die depressie kunnen verergeren.Begin met drie keer per week 30 minuten cardio en voeg zo nodig dagen en minuten toe.

Een regelmatig slaapschema aanhouden

Slapeloosheid, hypersomnie en andere slaapproblemen zijn in verband gebracht met depressie.Maak een regelmatig slaapschema om met deze symptomen om te gaan.Dat kan betekenen dat je een slaap- en wekker moet instellen.U kunt ook een dagboek bijhouden om bij te houden hoe lang u hebt geslapen en de kwaliteit van uw slaap.Dit zal u helpen uw voortgang bij te houden.

Contact opnemen met dierbaren

Uw vrienden en familie kunnen u steun en kracht geven bij het omgaan met uw symptomen.Het is belangrijk dat u uw dierbaren laat weten hoe ze kunnen helpen en wanneer hun acties niet bijdragen aan uw behandelplan.Vitamine D is essentieel voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder depressie.Enkele manieren om depressie te behandelen die verband houdt met onvoldoende vitamine D-spiegels zijn:

  • meer zon krijgen
  • het toevoegen van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet
  • een gezond gewicht behouden
  • voedingssupplementen nemen

Praat met uw arts over uw beste behandelingsopties.Bekijk Vitamine D Supplementen >

30 gedachten over “Vitamine D en de bovenste luchtwegen”

  1. Deze presentatie kwam gewoon in mijn feed en ik besloot ernaar te kijken. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ik woon in het Verenigd Koninkrijk en vitamine D wordt alleen aanbevolen voor mensen die geen blootstelling aan de zon hebben. Ik kom oorspronkelijk uit een zonnig land, maar ik hou niet van warmte, dus in de zomer zal ik er alles aan doen om de zon te vermijden. De afgelopen jaren (10 plus) heb ik verschillende spier- en skeletpijn. Er zijn tijden dat deze zo erg zijn dat ik niet kan lopen. Mijn doktoren schreven pijnstillers voor, maar ze werken nooit. Fysio geweest die verlichting geeft voor de pijn, maar het gaat nooit weg. En in 2018, toen mijn pijn zo erg werd dat mijn spieren zo zwak waren en ik spiertrillingen had en ze toch weer meer pijnstillers wilden geven, weigerde ik en drong aan op Pilates en Yoga toen ik hoorde dat het goed was. De doktoren stuurden me naar de sportschool voor een gratis les van 3 maanden. Dit was zo'n enorme opluchting dat ik doorging met de sportschool en ook begon met sporten, waaronder Pilates en yoga, elke ochtend tot een uur. Dit heeft mijn leven veranderd, ik heb nog steeds opflakkeringen, maar ik kan ze aan met lichaamsbeweging. Maar toen deze pandemie begon, nam ik sociaal afstand nog voordat het naar het VK kwam (toen ik de dagelijkse WHO-briefings over China bekeek), maar ik kreeg medio maart symptomen met droge hoest, hoge temperaturen, hoofdpijn enz. Omdat ik mezelf beschouwde best gezond toen ik verlichting had na de eerste twee weken dacht ik dat het voorbij was. Alleen voor de hoest om door te gaan met de pijn op de borst. Ik heb slijm bij mijn hoest, maar niet door een verkoudheid (kleine witte vlekjes). Mijn dokter zei dat ik waarschijnlijk COVID had dat weg was, maar het kan me met bacteriële infecties hebben achtergelaten. Gaf me een week antibiotica, maar de hoest werd niet duidelijk, het was de afgelopen 3 dagen erger. Zoals ik heb gelezen over vitamine D, ben ik nu begonnen het te nemen (voor de eerste keer ooit) en nu ik deze video heb bekeken, zal ik voor altijd doorgaan. Ik ga ook zink en vitamine c nemen. Ik maak me ernstig zorgen dat vitamine D het in het VK niet sterk wordt geadviseerd. In feite wordt u aangemoedigd om mijn vitaminegehalte uit uw voedsel te halen, wat, zoals getoond, helpt maar onmogelijk. Ik deel deze video met mijn vrienden en familie. Bedankt voor het delen van uw kennis en werk op dit gebied.

  2. Onderzoek heeft ook aangetoond dat vitamine D3 (eigenlijk een hormoon) werkt door de productie van het lichaam te verhogen van antimicrobiële peptiden die de celwanden van virussen, bacteriën en schimmels kunnen vernietigen – zelfs het griepvirus. Bij dezelfde score hebben de meeste mensen onvoldoende vitamine D3-voorraden in hun lichaam. Met andere woorden, ze hebben een vitamine D3-tekort. Dit geldt met name voor mensen die in gebieden met verminderd zonlicht wonen en / of mensen die te veel zonneschermen gebruiken.

  3. Jaren geleden herinner ik me dat een vriendin me vertelde dat haar nichtje lupus had, dus ik dacht dat ik dat moest opzoeken en uitzoeken of het verband houdt met een mineraal- of vitaminetekort. Ik heb wat onderzoek gedaan en ik kwam erachter dat een tekort aan vitamine D kan bijdragen aan lupus..Maak dit lange verhaal kort.Ik zei haar dat ze contact moest opnemen met haar moeder en de dokter moest vragen of ze binnen was. Ik heb een vitamine D nodig en omdat ik geen verpleegster was en ik weet niet wat ik Ik heb het erover dat ze niet de moeite namen om het te controleren. Nummer één zeiden ze omdat ze het vlagmeisje was, ze kreeg genoeg vitamine D, maar ik herinner me dat ze altijd zonnebrandcrème en zonnebrandcrème op haar lichaam smeerde, dus ik weet zeker dat dat de vitamine D moet hebben geblokkeerd. een jaar later kreeg ze ongeveer drie weken voordat ze stierf een zware hartaanval, de dokter controleerde eindelijk je vitamine D en het was zo laag dat ze ooit hadden gezien. Ze had een heel jaar de tijd om haar nichtje moeder te vertellen dat ze de vitamine DI moest controleren, waarom dacht de dokter daar niet aan? Ik ben geen verpleegster, ik heb geen diploma, maar het is goed om zelf wat onderzoek te doen. Ik dacht niet dat dat een te groot verschil zou hebben gemaakt, maar ik zei in ieder geval te proberen te zien wat ze mist. Ach, je kunt een paard meenemen naar het water, maar je kunt ze niet laten drinken en bovendien zijn er veel mensen die dr-aanbidders zijn en dit zijn een heleboel doktoren die de neiging hebben narcistisch te zijn en er zijn doktoren. Ik zal je niet testen voor je vitamines en de mineralen in je lichaam, dus blijf je medicijnen geven om elke kwaal te verdoezelen, maar dan zijn er de goede doktoren die je bloed testen en mijn hoed gaat voor hen af ​​

  4. Ik zou helemaal wegblijven van sinaasappelsap het enige wat je hoeft te doen is naar Marketplace te gaan en sinaasappelsap in te typen sinaasappelsap het is tegenwoordig rotzooi, zelfs als er staat 100% sinaasappelsap kijk naar Marketplace je bent beter af als je biologische sinaasappels neemt en knijpt zelf

  5. Vitamine D is belangrijk en ik pleit al jaren op dit punt, vooral als het om zonnebrandcrème gaat. Mijn 6 kinderen hebben nooit zonnebrandcrème gehad en hebben vele uren per dag in de zon gesport en zijn altijd gezond geweest.

  6. Ik slikte 1000 mg vitamine D per dag, en mijn calcium is uiteindelijk niet te hoog, dat wil je ook niet. Te veel calcium in mijn bloed verzwakt de botten en kan osteoporose krijgen. Dus ik bezuinig als een paar keer per week.

  7. Ik ben het ermee eens dat maandelijkse bolus nutteloos is, maar ik heb succes gehad met één type bolus. De afgelopen 11 jaar heb ik 10.000 IE per dag ingenomen, maar in zeldzame gevallen kreeg ik keelpijn, wat voor mij een indicatie is van een aanstaande verkoudheid of griep. Ik leerde dat zodra ik keelpijn had, ik een enorme bolus D3 moest nemen (1000 IE per pond lichaamsgewicht). Ik leerde steevast dat de enkele bolus de zere keel zou uitschakelen en verkoudheid of griep zou voorkomen. Ik ben nu 81 jaar oud en heb een uitstekende gezondheid ondanks 10.000 IE D3 plus af en toe een enorme bolus.

  8. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat de dagelijkse IU-waarde van het supplement moet worden verhoogd voor mensen met een donkere huidskleur omdat de melanine de omzetting van vitamine D3 blokkeert. EN, de onderzoeken vermelden niet of de mensen in de onderzoeken in het begin al een tekort hadden. Begin daarom met een hogere dosis als u symptomen van vitamine D-tekort heeft. Symptomen van vitamine D-tekort / onvoldoende voordat extreme rachitis of osteomalacie wordt bereikt, worden waargenomen als: spier- / gewrichtspijn, extreme vermoeidheid, hersenmist (slecht onthouden), depressie, om er maar een paar te noemen. Ik stel voor om trefwoorden op te zoeken als 'mijn verhaal over vitamine D-tekort' om te horen van echte patiënten en hun reizen.

  9. Ik weet niet of iemand heeft gezegd dat een magnesiumtekort kan resulteren in een D-tekort, aangezien magnesium essentieel is om vitamine D in het lichaam te 'activeren'

Reacties zijn gesloten.