Wat is de optimale dosis vitamine D?

Hier is de eerste video over vitamine D: ___________________________________________ 📚 Je kunt mijn boeken hier bestellen: “Vaarwel veganistisch cliché!” bij Amazon: “Vaarwel veganistisch cliché! Het kookboek” bij Amazon: ____________________________________________________ Er is nog meer kook- en voedingsinhoud in de online cursus “Nutrition Masterclass”: Hier vind je het 4-daagse voedingsseminar: ____________________________________________________ Meer informatie over mijn projecten : https://www.instagram.com/niko_rittenau ____________________________________________________ Video gefilmd en bewerkt door Benjamin Ploberger. Miniatuur gemaakt door Jan Koza van travelventure: ____________________________________________________ Bronnen en tijdstempels: 0: 37 Waarom de IOM-aanbevelingen voor vitamine D tekortschieten 1: 27 Vitamine D-tekort 1: 31 & 2: 25 Vitamine D-suppletie van moeders versus zuigelingen tijdens borstvoeding: een gerandomiseerde gecontroleerde studie 1: 48 Voeding van gezonde zuigelingen – aanbevelingen van de voedingscommissie van de Duitse Vereniging voor Kinder- en Jeugdgeneeskunde 2: Traditioneel levende populaties in Oost-Afrika hebben een gemiddeld serum 14 – hydroxyvitamine D-concentratie van 72 Nmol / L 2: 11 Screening op vitamine D-tekort: is het doel ziektepreventie of volledige aanvulling van voedingsstoffen? 2: 43 Vitamine D-suppletie tijdens de zwangerschap: dubbel -Blind, gerandomiseerd klinisch onderzoek naar veiligheid en effectiviteit 3: 13 Vitamine D: een D-Lightful-oplossing voor gezondheid 3: 15 DGE: Vitamine D (Calciferol) 3: 27 & 4: & : 15 De vitamine D-vereiste in gezondheid en ziekte 3: 40 Baten-risicobeoordeling van Vitamine D-suppletie 4: 05 & 7: & 8ste: 11 & 9: 15 Vitamine D: de genezende kracht van de zonnevitamine 4: 30 & 02: 14 Aanbeveling s abstract van de consensusverklaring van de American Geriatrics Society over vitamine D ter voorkoming van vallen en de gevolgen daarvan 4: 48 Vitamine D-tekort: de stille epidemie van ouderen 5: Vet in de voeding verhoogt de opname van vitamine D-3 6: 34 Vitamine D-suppletie: wat is Bekend, wat te doen en wat nodig is 6: 43 Evaluatie, behandeling en preventie van vitamine D-tekort: een klinische praktijkrichtlijn 7 van de endocriene samenleving: 11 Voedingsnormen voor calcium en vitamine D 7: 24 Een wereldwijde studie van Vitamine D-status en bijschildklierfunctie bij postmenopauzale vrouwen met osteoporose: basisgegevens van de meerdere uitkomsten van Raloxifene Evaluatie Klinisch onderzoek 8: 48 Micronutriënten: Preventietherapie voor metabolische afstemming 9: 12 Vitamine D: tekort, voldoende en toxiciteit 9: 51 EFSA: Wetenschappelijk advies over de aanvaardbare bovengrens van vitamine D. 02: 14 Vitamine D-toxiciteit , Beleid en Wetenschap 02: 38 Voeding: Fysiologische basis, preventie, therapie 02: 48 Vitamine D: een overzicht van de vitamine D-status en -inname in Europa 03: Vitamine D2 is net zo effectief als vitamine D3 bij het handhaven van circulerende concentraties van 15 – Hydroxyv itamin D 03: 13 Behandeling van hypovitaminose D bij zuigelingen en peuters 03: 42 Vitamine D2 is veel minder effectief dan vitamine D3 bij mensen 05: 02 Dagelijkse suppletie met 11 μg vitamine D 2 vergeleken met vitamine D 3 om de wintertijd te verlengen 15 – hydroxyvitamine D-status in Healthy South Asian en Witte Europese vrouwen: A 05 – wk gerandomiseerde, placebo-gecontroleerde voedselversterking-proef De overige bronnen staan ​​in de commentaren 🙂 ____________________________________________________ 🎧🎵 Muziek Soundcloud: Sappheiros – Dawn ____________________________________________________ Affiliate- Link #VitaminD #VeganKlischeeAde #vegan

Top 7 Vitamine D-supplementen

vitamine d supplementen de zonvitamine

Vitamines D supplementen Copenhagen?

Vitaminen D is essentiële voor uw geestelijke en geestelijke gezondheid en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Te lage vitamines D-Spiegel kan dood lijden aan aantal gezondheidsproblemen. De volgende supplementen

zijn van de beste kwaliteit, betrouwbaar en makkelijk in te nemen.

1. Vitaminen D in extra hoge dosis

Extra hoog kan aarden vitamine D

68 microgram oftewel 2020 IE (Internationale Eenheden, ook wel Internationale Eenheden) per capsule. Zeer geschikt voor like niet eerder een vitamines D supplement heeft gebruikt, en bij like een tekort is vastgesteld. De supplementen kunnen net zo goed gebruikt worden als multivitaminen, ook als bijvoorbeeld al 03 van 13 microgram vitamine D bevat.

Super D3 Extra Kracht 68 mcg vitamine D extra hoog gedoseerde Vitamine D Super D3 Extra Kracht van Vitaminstore

bevat maar ran 68 mcg vitamine D3 per softgel. De vitamine D3 in het product bestaat uit Quali®-D vitamine D3. Dit wordt geproduceerd door een van de grootste producenten van vitamine D3. De staatsgarantie voor stabiliteit en kwaliteit van vitamine D3.

 

2. Vitamin D-3 4000 IU /100 µg (vitamine D uit wolvet)

Solgar is een bekende producent van de hoogste kwaliteit supplementen.Solgar Vitamin D-3 4000 IU/100 µg bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

3. Viridian Vitamin D3 (Vegan) 2000 IU (50 µg)

viridian_vitamin-d3-vegan-2000-iu-50-g_800Deze hooggedoseerde vitamine D3 van Viridian is geproduceerd uit veganistische bron (korstmos).Vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand en is goed voor de opname van calcium (bot)

 

4. Vitamine D3 Vloeibaar 25 mcg (1000 IE vitamine d druppels)

vitamine-d3-vloeibaar-25-mcg-1000-ie-vitamine-d-druppels_800Deze vitamine D in druppelvorm is zeer geschikt om de dosering naar eigen behoefte aan te passen en voor mensen met slikproblemen.Een flesje van 25 ml levert circa 450 druppels en devitamine D is opgelost in olijfolie.

5. Advanced Vitamin D-3 Immune Complex (vitamine D, vlierbes, zink, Ester-C)

advanced-vitamin-d-3-immune-complex-vitamine-d-vlierbes-zink-ester-c_800Solgar’s Advanced Vitamin D-3 Immune Complex ondersteunt het immuunsysteem (vitamine C, D-3, koper, selenium, zink, vlierbessen) en bevat een combinatie van vitaminen, mineralen en vlierbessen concentraat met anti-oxidatieve (celbeschermende) eigenschappen (vitamine C, selenium, koper en zink).

Boost voor het immuunsysteem

De formule mag het hele jaar door gebruikt worden maar is vooral erg nuttig tijdens de koude, donkere maanden en voor een boost van je weerstand en immuunsysteem.Levert o.a. 25 mcg vitamine D-3 (1000 IE), 200 mg vitamine C (als Ester-C), 7,5 mg zink, 62,5 mcg selenium en 750 mcg koper.Deze formule kan naast elke gewenste multivitamine worden gebruikt.

Vitamine D voor Kinderen

Vitamine D druppels speciaal gedoseerd voor kinderen.Handig om ongemerkt te geven in bv. eten of drinken zodat uw kind toch voldoende binnenkrijgt zonder gedoe van slikken etc.

ViridiKid™ (Vegan) Vitamin D3 400 IU (10µg)

vitamine-d-voor-kinderen_viridikid-vegan-vitamin-d3-400-iu-10g_800

Vitamine D Kauwtabletten

Als u moeite heeft met slikken of u vindt capsules innemen vervelend, dan kunt u kiezen voor handige kauwtabletten.solgar_vitamin-d-3-25-g1000-iu-vitamine-d-kauwtablet_800Solgar Vitamin D-3 25 µg/1000 IU Chewable Tablets bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

Wat is Vitamine D?

Vitamine D behoort tot de essentiële vitamines die je nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren.Officieel is het eigenlijk geen vitamine maar een verzameling van vet oplosbare hormonen die je lichaam zelf kan aanmaken.Dit gebeurt door een proces in het lichaam waar zonlicht voor nodig is, UV licht om precies te zijn.De twee belangrijkste vormen van vitamine D zijn vitamine D2 en vitamine D3.Vitamine D2 is de plantaardige vorm van vitamine D. Vitamine D3, of cholecalciferol, is de dierlijke vorm.Vitamine D3 is de actieve vorm die vanuit UV licht door onze huid wordt gesynthetiseerd.Ook wanneer je kiest voor vitamine D suppletie, kies dan voor de actieve vorm vitamine D3 omdat die goed opneembaar is in je lichaam.Vitamine D2 is 66% minder efficiënt in het verhogen van de vitamine D waardes in het lichaam. Vitamine D staat bekend als de “zonneschijn” -vitamine.Het is een essentiële in vet oplosbare voedingsstof.Het helpt de botten gezond en sterk te houden, bevordert de celgroei en bevordert de immuunfunctie.Je lichaam neemt vitamine D voornamelijk op door blootstelling aan de zon, hoewel voedingssupplementen en bepaalde voedingsmiddelen ook bronnen van de voedingsstof kunnen zijn.Vitamine D-tekort treedt op wanneer uw lichaam de aanbevolen niveaus niet opneemt.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen ervoor zorgen dat uw botten misvormd, broos of dun worden.Het kan ook leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder:

  • bot verzachting ( osteomalacie )
  • lage botdichtheid ( osteopenie )
  • artrose
  • hartziekte
  • kanker
  • rachitis bij kinderen

Vitamine D en depressie

Studies hebben een verband aangetoond tussen vitamine D-tekort en depressie.Onderzoekers achter een meta-analyse uit 2013 merkten op dat studiedeelnemers met depressie ook lage vitamine D-spiegels hadden.Uit dezelfde analyse bleek dat mensen met een lage vitamine D statistisch gezien een veel groter risico op depressie liepen.De onderzoekers zijn van mening dat, omdat vitamine D belangrijk is voor een gezonde hersenfunctie, onvoldoende voedingsstoffen een rol kunnen spelen bij depressie en andere psychische aandoeningen.Een eerdere 2005studieVertrouwde bron geïdentificeerde vitamine D-receptoren in dezelfde delen van de hersenen die geassocieerd zijn met depressie.

Risicofactoren voor vitamine D-tekort

Beperkte blootstelling aan de zon, levensstijl en leeftijd kunnen bijdragen aan lage vitamine D-spiegels. Blijf lezen om meer te weten te komen over de risicofactoren voor vitamine D-tekort.

Beperkte blootstelling aan de zon

Blootstelling aan zonlicht is voor de meeste mensen de belangrijkste bron van vitamine D.Als u uit de zon blijft of te veel sunblock gebruikt, beperkt u uw blootstelling.Dat kan leiden tot vitamine D-tekort.De hoeveelheid blootstelling aan de zon die u nodig heeft, is afhankelijk van uw klimaat, het tijdstip van de dag en de tijd van het jaar.Mensen met een lichtere huid hebben de neiging vitamine D sneller op te nemen.U heeft mogelijk tussen de 15 minuten en 3 uur blootstelling aan de zon per dag nodig om voldoende vitamine D binnen te krijgen door alleen blootstelling aan de zon.De hoeveelheid blootstelling aan de zon hangt grotendeels af van de tijd van het jaar en uw huidskleur. 

Eetpatroon

Weinig voedingsmiddelen zijn van nature rijk aan vitamine D.Eet meer van deze natuurlijke bronnen van vitamine D om uw inname te verhogen:

  • Zalm
  • Makreel
  • Andere vette vis
  • Visleveroliën
  • Dierlijke vetten
  • Met vitamine D verrijkte voedingsproducten, zoals sinaasappelsap en ontbijtgranen

Als u een veganistisch of vegetarisch dieet volgt, bestaat de kans dat u niet genoeg vitamine D binnenkrijgt.

Als u een donkere huidskleur heeft

Mensen met een donkere huid hebben grotere hoeveelheden melanine, een natuurlijk pigment dat de huid zijn kleur geeft.Melanine vermindert de productie van vitamine D in de huid.Een onderzoek uit 2006 wees uit dat vitamine D-tekort in de Verenigde Staten vaker voorkomt bij Afro-Amerikanen dan bij andere Amerikaanse populaties.Volgens The Cooper Institute heeft ongeveer 40 procent van de Afro-Amerikaanse volwassenen een vitamine D-tekort.Het is onduidelijk of lagere vitamine D-spiegels bij mensen met een donkere huid ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben.Als u zich zorgen maakt over uw vitamine D-productie door blootstelling aan de zon, overleg dan met uw arts over wat u kunt doen.Het is ook belangrijk om meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet toe te voegen.

Zwaarlijvigheid

Er is een verband tussen vitamine D-tekort en mensen met een body mass index (BMI) van 30 of hoger.Mensen met obesitas hebben mogelijk meer vitamine D nodig dan mensen met een gemiddeld gewicht om de aanbevolen voedingswaarde te bereiken.Als uw BMI 30 of hoger is, werk dan samen met uw arts om een ​​beheersbaar plan voor gewichtsverlies op te stellen, evenals een dieet dat u kan helpen uw vitamine D-inname te verhogen.

Leeftijd

Leeftijd kan bijdragen aan vitamine D-tekort.Naarmate u ouder wordt, wordt uw huid minder efficiënt in het aanmaken van vitamine D.Oudere volwassenen hebben ook de neiging de tijd in de zon te beperken en kunnen diëten eten met onvoldoende hoeveelheden vitamine D.

Symptomen van vitamine D-tekort

Als u een vitamine D-tekort heeft, kunt u last krijgen van:

  • pijnlijke botten
  • vermoeidheid of sufheid
  • zwakte en pijn van de spieren en gewrichten
  • U kunt ook symptomen van depressie ervaren, waaronder:
  • overweldigende gevoelens van verdriet, hopeloosheid en hulpeloosheid
  • slapeloosheid of overmatige slaperigheid, bekend als hypersomnie
  • verlies van interesse in activiteiten die u ooit leuk vond
  • lethargie
  • overmatig gewichtsverlies of gewichtstoename
  • verlies van eetlust
  • problemen met concentreren
  • vergeetachtigheid
  • verlies van seksuele interesse
  • hoofdpijn of rugklachten
  • ongerustheid
  • gedachten aan overlijden of zelfmoord

Als u een van deze symptomen van depressie ervaart, is het belangrijk dat u onmiddellijk een afspraak maakt met uw arts.

Diagnose van vitamine D-tekort

Om een ​​vitamine D-tekort te diagnosticeren, zal uw arts een test bestellen om de hoeveelheid vitamine D in uw bloed te meten.Om een ​​diagnose van depressie te stellen, zal uw arts u vragen stellen over uw symptomen.Mogelijk wordt u ook gevraagd om een ​​zelfbeoordeling te maken.Depressie kan niet worden vastgesteld met een bloedtest.Uw arts zal u ook vragen stellen en een lichamelijk onderzoek uitvoeren om te bepalen of u een depressie heeft.En er kunnen andere examens en laboratoriumtests zijn om andere mogelijke onderliggende problemen uit te sluiten, en om te bepalen of uw symptomen van depressie mogelijk verband houden met een vitamine D-tekort. 

Vitamine D-tekort behandelen

U kunt vitamine D-tekort en de symptomen ervan behandelen door uw inname van deze essentiële voedingsstof te verhogen.Manieren waarop u meer vitamine D kunt consumeren, zijn onder meer:

  • vitamine D-supplementen nemen
  • het verhogen van uw blootstelling aan de zon
  • voedsel eten dat vitamine D bevat of verrijkt is met vitamine D

Om depressie te behandelen, zijn psychotherapie en antidepressiva veel voorkomende behandelingen.Ze kunnen afzonderlijk of in combinatie met dieetveranderingen worden opgenomen, afhankelijk van uw symptomen en behandeldoelen.Als uw depressie verband houdt met een vitamine D-tekort, kan het verhogen van uw vitamine D helpen om uw symptomen te verlichten.Praat met uw arts over uw behandelingsopties en wat voor u het beste zou werken.Mensen met een depressie kunnen ook stappen ondernemen om de symptomen van depressie te verlichten. Enkele van uw opties kunnen zijn:

Regelmatig sporten

Routinematige lichaamsbeweging kan de symptomen van depressie helpen verminderen door ‘feel-good’-chemicaliën zoals endorfine in de hersenen vrij te geven.Oefening kan ook de chemicaliën van het immuunsysteem verminderen die depressie kunnen verergeren.Begin met drie keer per week 30 minuten cardio en voeg zo nodig dagen en minuten toe.

Een regelmatig slaapschema aanhouden

Slapeloosheid, hypersomnie en andere slaapproblemen zijn in verband gebracht met depressie.Maak een regelmatig slaapschema om met deze symptomen om te gaan.Dat kan betekenen dat je een slaap- en wekker moet instellen.U kunt ook een dagboek bijhouden om bij te houden hoe lang u hebt geslapen en de kwaliteit van uw slaap.Dit zal u helpen uw voortgang bij te houden.

Contact opnemen met dierbaren

Uw vrienden en familie kunnen u steun en kracht geven bij het omgaan met uw symptomen.Het is belangrijk dat u uw dierbaren laat weten hoe ze kunnen helpen en wanneer hun acties niet bijdragen aan uw behandelplan.Vitamine D is essentieel voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder depressie.Enkele manieren om depressie te behandelen die verband houdt met onvoldoende vitamine D-spiegels zijn:

  • meer zon krijgen
  • het toevoegen van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet
  • een gezond gewicht behouden
  • voedingssupplementen nemen

Praat met uw arts over uw beste behandelingsopties.Bekijk Vitamine D Supplementen >

30 gedachten over “Wat is de optimale dosis vitamine D?”

  1. Hier zijn de resterende bronnen + tijdstempels die geen plaats hadden in de videobeschrijving: 12:15 Differentiële effecten van vitamine D2- en D3-supplementen op 25-hydroxyvitamine D-niveau zijn dosis-, geslachts- en tijdafhankelijk: een gerandomiseerde gecontroleerde studiehttps: / /pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28231782/12:19 Vergelijking van vitamine D2- en vitamine D3-suppletie bij het verhogen van serum 25-hydroxyvitamine D-status: een systematische review en meta-analysehttps: //pubmed.ncbi.nlm.nih .gov / 22552031/12: 28 Vitamine D-suppletie ter voorkoming van sterfte bij volwassenenhttps: //pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24414552/12: 42 Vitamine D-tekort bij volwassenen: wanneer te testen en hoe te behandelen /www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2912737/

  2. Nooit meer ziek worden met een vitamine D-spiegel van 60-100 ng / ml. Vitamine D-niveaus kunnen worden bepaald met de online test op vitamindservice.de. Geen laboratoriumkosten. Met de computer en de simulator van Dr. Raimund von Helden kan iedereen de gewenste waarde bereiken. Mensen met een laag vitamine D-gehalte worden gemakkelijk superspreiders. Ook voor griepvirussen.

  3. De mijne staat in de kelder had gedurende 3 jaar steeds meer symptomen moeten hebben, ik nam constant bloedstalen af ​​bij de dokter omdat ik problemen had met gewrichten en verstijving, daarna problemen met mijn hart struikelen en dat ik bètablokkers moest slikken viel 2 jaar later in slaap Ik ben helemaal van mijn spieren, zoals ledematen die pijn doen in de winter alles werd erger uiteindelijk werd het erger zeeproblemen gingen naar de betreurenswaardige dokter mijn vitamine D-tekort is 7% in de kelder ze zegt dat het daar vandaan komt nu ik de therapie moedig begin gaat weer omhoog Ik ben weer fit, niet meer moe, de hele tijd geslapen en pijn, ze zei dat ze zal zien dat het weer goed komt, ik zie weer beter, had al prills gehad een vitamine D-tekort kan gevaarlijk zijn, ik had ook haaruitval, dus neem ik dagelijks

  4. VEGAN is schadelijk voor de gezondheid! Onze voorouders waren jagers, vissers en verzamelaars en geen koeien! … het is niet voor niets dat vitamine B12 apart moet worden aangevuld! Dat gezegd hebbende over D is oké!

  5. Waarom worden de cactoren en magnesium nooit genoemd? Absolute leken in het veld zouden problemen hebben met de botstructuur, het bloed of het immuunsysteem 🤔 Desondanks een geweldige video 👍🏻

  6. De berekening van de laaddosis (aanvangsdosis) in ng / ml is rekenkundig onjuist. 40 x (40-12) x 60 is niet gelijk aan 67.200 x 2,5 Het zou moeten zijn: 2,5 nmol / l = 1 ng / ml Laaddosis = 40 x 2,5 x (40 ng / ml – 12 ng / ml) x 60 kg = 100 x (40 ng / ml – 12 ng / ml) x 60 kg = 100 x 28 x 60 = 168.000 IU Met een maximum van 10.000 IU per dag moet u 17 dagen laden. Of in microgram (1 mcg = 40 IU): Laaddosis = 40/40 x 2,5 x (40 ng / ml – 12 ng / ml) x 60 kg = 2,5 x (40 ng / ml – 12 ng / ml) x 60 kg = 2,5 x 28 x 60 = 4200 mcg Met een maximaal 250 mcg per dag moet u 17 dagen laden Onderhoudsdosering = 40 x 60 kg = 2.400 IE per dag of 60 mcg per dag. Dus in microgram is de onderhoudsdosering heel eenvoudig te berekenen: neem gewoon je lichaamsgewicht in kg (als je 75 kg weegt, neem je 75 mcg / dag) Ondanks dit kleine ongelukje is deze formule de beste manier om rekening te houden met het lichaamsgewicht in de laaddosis. en onderhoudsdosis!

  7. Zeer goede bijdrage, de mensen in Duitsland hebben meer dan 90% tekort. Voor geïnteresseerden raad ik ook de lezing “Vitamin D – Hype or Hope” door Prof. Dr. Jörg Spitz, te vinden hier op Youtube.

  8. Beste Niko, kun je me vertellen of de dosis van 4000 iE D3 per dag geschikt is voor een man van 89 kg en of het op lange termijn niet in het giftige bereik komt? 🙂

  9. Het rapport is ook erg interessant. Persoonlijk heb ik van oktober tot eind maart gedurende 3 jaar vitamine D3 + K2, 10.000 IE ingenomen. Op hun site staat ook een heel interessant artikel over vitamine D, met de nadruk op hoeveel per dag. 😉

  10. In de loop van de coronaziekte heb ik mijn vitamine D3 verhoogd naar 80000ie i.v.m. k2 en magnesium. Anders neem ik dagelijks 10.000 ie

  11. Ik heb een tekort, maar ben nog niet begonnen met het nemen van supplementen Hoe zit het met colitis ulcerosa? De opname is daar verstoord. Waar moet je op letten?

  12. Hallo, ik ben op dit moment behoorlijk in de war … mijn moeder wil dat ik elke dag een D3-tablet met 5000 IU neem, maar ik denk het wel dat is teveel en wil het alleen om de dag innemen. Ik eet veganistisch en neem verder alleen B12. Is 5000 IU D3 te veel per dag?

Reacties zijn gesloten.