Wat zijn de voordelen van vitamine D-symptomen, tekenen en schade van vitamine D-tekort, oorzaken en behandeling Waar zijn de bronnen van vitamine D

Wat zijn de voordelen van vitamine D-symptomen, tekenen en schade van vitamine D-tekort, oorzaken en behandeling Waar zijn bronnen van vitamine D Waarom is vitamine D belangrijk voor uw lichaam? Vitamine D is een zeer belangrijke voedingsstof voor onze gezondheid, het is niet bepaald een vitamine. Het is eigenlijk een groep in vet oplosbare pro-hormonen die het lichaam helpen calcium en fosfor te gebruiken om sterke botten op te bouwen en te behouden. Versterkt de spieren en tanden. Versterkt de spieren en tanden. Helpt het immuunsysteem om binnendringende bacteriën te bestrijden en virussen vermindert Vermindert ontstekingen bronnen van vitamine D Hoe kom je aan vitamine D? De zon is de belangrijkste bron van vitamine D, blootstelling aan zonlicht vanaf 5 – 38 minstens twee keer per week een minuut op het gezicht, armen, benen of rug. Gewoonlijk is het lichaam voldoende om zijn behoefte aan vitamine D te krijgen. Het industriële bruiningsapparaat dat tussen 2% -6% van de UV-straling afgeeft is ook effectief en er is vitamine D in zeer weinig voedingsmiddelen, zoals: zalm, tonijn, makreel, visleverolie, runderlever, kaas en champignon-eieren. Levert de meeste vitamine D in het moderne dieet, vitamine D kan worden verkregen via voedingssupplementen. Mensen die de zon vermijden en lange tijd binnen blijven, moeten goede bronnen van vitamine D in hun dieet hebben of voedingssupplementen nemen.Vitamine D wordt in twee vormen aangetroffen in voedingssupplementen: Arcucluciferil d2 cholecalciferol d3 Vitamine D3 heeft bewezen dat het het risico op botverlies en breuken bij ouderen Vitamine D-tekort Waarom hebben sommige mensen een tekort aan vitamine D? Redenen waarom sommige mensen aan een tekort aan vitamine D lijden: Ze consumeren niet genoeg vitamine D of hun lichaam neemt niet genoeg op uit het voedsel Ze worden niet blootgesteld aan voldoende zonlicht of ze hebben een nierprobleem Wat zijn de symptomen van vitamine D-tekort ? Vermoeidheid, spierzwakte, spierkrampen, botpijn en zwakte, vertraagde vorming van tanden, tandmisvormingen, wat zijn de ziekten die worden veroorzaakt door vitamine D-tekort? Bekende ziekten van vitamine D-tekort zijn: rachitis, rachitis, rachitis bij volwassenen, en sommige onderzoeken geven aan dat vrouwen met vitamine D-tekort een groter risico lopen op het ontwikkelen van borstkanker.Hoeveel vitamine D heeft ons lichaam nodig? De hoeveelheid vitamine D die het lichaam nodig heeft, is afhankelijk van de leeftijd. Mensen die het meeste risico lopen op vitamine D-tekort. Oudere baby's, mensen met een donkere huidskleur, zwaarlijvige mensen, gezondheidsrisico's door overmatig vitamine D, zijn er gezondheidsrisico's door overmatig vitamine D intake? Overmatige inname van vitamine D-supplementen kan toxiciteit veroorzaken Overmatige blootstelling aan zonlicht veroorzaakt geen toxiciteit Vitamine D Vitamine D is erg belangrijk voor het lichaam, maar het is moeilijk om voldoende vitamine D uit natuurlijke bronnen binnen te krijgen. het zonlicht is nodig om de normale gezondheidsstatus van vitamine D te behouden Zoals voor sommige mensen kunnen voedingssupplementen helpen voorzien in hun dagelijkse behoefte aan vitamine D
Top 7 Vitamine D-supplementen

vitamine d supplementen de zonvitamine

Vitamine D Supplementen Kopen? vitamine d supplementen de zonvitamine

Vitamine D is essentiële voor uw bijzondere en geestelijke gezondheid en heeft een positieve invloed op het immuunsysteem. Te lage vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen. De volgende supplementen zijn van de beste kwaliteit, betrouwbaar en makkelijk in te nemen.

1. Vitamine D in extra hoge dosis

Extra hoog gedoseerde vitamine D

microgram oftewel IE (Internationale Eenheden, ook wel Internationale Eenheden) per capsule. Zeer geschikt voor wie niet eerder een vitamine D supplement heeft gebruikt, en bij wie een tekort is vastgesteld. Deze supplementen kunnen prima naast een multivitamine gebruikt worden, ook als die bijvoorbeeld al van 30 microgram vitamine D bevat.

Super D3 Extra Sterk 72 mcg vitamine D (Super D3 Extra Sterk van Vitaminstore) (bevat maar liefst) mcg vitamine D3 per softgel. De vitamine D3 in dit product bestaat uit Quali®-D vitamine D3. Dit wordt geproduceerd door een van's werelds grootste producenten van vitamine D3. Deze staat garant voor de stabiliteit en kwaliteit van de vitamine D3.

 

2. Vitamin D-3 4000 IU /100 µg (vitamine D uit wolvet)

Solgar is een bekende producent van de hoogste kwaliteit supplementen.Solgar Vitamin D-3 4000 IU/100 µg bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

3. Viridian Vitamin D3 (Vegan) 2000 IU (50 µg)

viridian_vitamin-d3-vegan-2000-iu-50-g_800Deze hooggedoseerde vitamine D3 van Viridian is geproduceerd uit veganistische bron (korstmos).Vitamine D zorgt mede voor een goede weerstand en is goed voor de opname van calcium (bot)

 

4. Vitamine D3 Vloeibaar 25 mcg (1000 IE vitamine d druppels)

vitamine-d3-vloeibaar-25-mcg-1000-ie-vitamine-d-druppels_800Deze vitamine D in druppelvorm is zeer geschikt om de dosering naar eigen behoefte aan te passen en voor mensen met slikproblemen.Een flesje van 25 ml levert circa 450 druppels en devitamine D is opgelost in olijfolie.

5. Advanced Vitamin D-3 Immune Complex (vitamine D, vlierbes, zink, Ester-C)

advanced-vitamin-d-3-immune-complex-vitamine-d-vlierbes-zink-ester-c_800Solgar’s Advanced Vitamin D-3 Immune Complex ondersteunt het immuunsysteem (vitamine C, D-3, koper, selenium, zink, vlierbessen) en bevat een combinatie van vitaminen, mineralen en vlierbessen concentraat met anti-oxidatieve (celbeschermende) eigenschappen (vitamine C, selenium, koper en zink).

Boost voor het immuunsysteem

De formule mag het hele jaar door gebruikt worden maar is vooral erg nuttig tijdens de koude, donkere maanden en voor een boost van je weerstand en immuunsysteem.Levert o.a. 25 mcg vitamine D-3 (1000 IE), 200 mg vitamine C (als Ester-C), 7,5 mg zink, 62,5 mcg selenium en 750 mcg koper.Deze formule kan naast elke gewenste multivitamine worden gebruikt.

Vitamine D voor Kinderen

Vitamine D druppels speciaal gedoseerd voor kinderen.Handig om ongemerkt te geven in bv. eten of drinken zodat uw kind toch voldoende binnenkrijgt zonder gedoe van slikken etc.

ViridiKid™ (Vegan) Vitamin D3 400 IU (10µg)

vitamine-d-voor-kinderen_viridikid-vegan-vitamin-d3-400-iu-10g_800

Vitamine D Kauwtabletten

Als u moeite heeft met slikken of u vindt capsules innemen vervelend, dan kunt u kiezen voor handige kauwtabletten.solgar_vitamin-d-3-25-g1000-iu-vitamine-d-kauwtablet_800Solgar Vitamin D-3 25 µg/1000 IU Chewable Tablets bevat de meest effectieve vorm van vitamine D.Vitamine D verhoogt de opname van calcium in de botten.Vitamine D heeft een positieve invloed op het immuunsysteem.Extra vitamine D wordt gebruikt ter aanvulling van de voeding of bij verhoogde behoefte (zoals bij kinderen, ouderen en zwangere vrouwen).Mensen met een donkere huid of mensen die om enige reden de huid onvoldoende blootstellen aan daglicht, hebben eveneens een verhoogde behoefte.

 

Wat is Vitamine D?

Vitamine D behoort tot de essentiële vitamines die je nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren.Officieel is het eigenlijk geen vitamine maar een verzameling van vet oplosbare hormonen die je lichaam zelf kan aanmaken.Dit gebeurt door een proces in het lichaam waar zonlicht voor nodig is, UV licht om precies te zijn.De twee belangrijkste vormen van vitamine D zijn vitamine D2 en vitamine D3.Vitamine D2 is de plantaardige vorm van vitamine D. Vitamine D3, of cholecalciferol, is de dierlijke vorm.Vitamine D3 is de actieve vorm die vanuit UV licht door onze huid wordt gesynthetiseerd.Ook wanneer je kiest voor vitamine D suppletie, kies dan voor de actieve vorm vitamine D3 omdat die goed opneembaar is in je lichaam.Vitamine D2 is 66% minder efficiënt in het verhogen van de vitamine D waardes in het lichaam. Vitamine D staat bekend als de “zonneschijn” -vitamine.Het is een essentiële in vet oplosbare voedingsstof.Het helpt de botten gezond en sterk te houden, bevordert de celgroei en bevordert de immuunfunctie.Je lichaam neemt vitamine D voornamelijk op door blootstelling aan de zon, hoewel voedingssupplementen en bepaalde voedingsmiddelen ook bronnen van de voedingsstof kunnen zijn.Vitamine D-tekort treedt op wanneer uw lichaam de aanbevolen niveaus niet opneemt.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen ervoor zorgen dat uw botten misvormd, broos of dun worden.Het kan ook leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder:

  • bot verzachting ( osteomalacie )
  • lage botdichtheid ( osteopenie )
  • artrose
  • hartziekte
  • kanker
  • rachitis bij kinderen

Vitamine D en depressie

Studies hebben een verband aangetoond tussen vitamine D-tekort en depressie.Onderzoekers achter een meta-analyse uit 2013 merkten op dat studiedeelnemers met depressie ook lage vitamine D-spiegels hadden.Uit dezelfde analyse bleek dat mensen met een lage vitamine D statistisch gezien een veel groter risico op depressie liepen.De onderzoekers zijn van mening dat, omdat vitamine D belangrijk is voor een gezonde hersenfunctie, onvoldoende voedingsstoffen een rol kunnen spelen bij depressie en andere psychische aandoeningen.Een eerdere 2005studieVertrouwde bron geïdentificeerde vitamine D-receptoren in dezelfde delen van de hersenen die geassocieerd zijn met depressie.

Risicofactoren voor vitamine D-tekort

Beperkte blootstelling aan de zon, levensstijl en leeftijd kunnen bijdragen aan lage vitamine D-spiegels. Blijf lezen om meer te weten te komen over de risicofactoren voor vitamine D-tekort.

Beperkte blootstelling aan de zon

Blootstelling aan zonlicht is voor de meeste mensen de belangrijkste bron van vitamine D.Als u uit de zon blijft of te veel sunblock gebruikt, beperkt u uw blootstelling.Dat kan leiden tot vitamine D-tekort.De hoeveelheid blootstelling aan de zon die u nodig heeft, is afhankelijk van uw klimaat, het tijdstip van de dag en de tijd van het jaar.Mensen met een lichtere huid hebben de neiging vitamine D sneller op te nemen.U heeft mogelijk tussen de 15 minuten en 3 uur blootstelling aan de zon per dag nodig om voldoende vitamine D binnen te krijgen door alleen blootstelling aan de zon.De hoeveelheid blootstelling aan de zon hangt grotendeels af van de tijd van het jaar en uw huidskleur. 

Eetpatroon

Weinig voedingsmiddelen zijn van nature rijk aan vitamine D.Eet meer van deze natuurlijke bronnen van vitamine D om uw inname te verhogen:

  • Zalm
  • Makreel
  • Andere vette vis
  • Visleveroliën
  • Dierlijke vetten
  • Met vitamine D verrijkte voedingsproducten, zoals sinaasappelsap en ontbijtgranen

Als u een veganistisch of vegetarisch dieet volgt, bestaat de kans dat u niet genoeg vitamine D binnenkrijgt.

Als u een donkere huidskleur heeft

Mensen met een donkere huid hebben grotere hoeveelheden melanine, een natuurlijk pigment dat de huid zijn kleur geeft.Melanine vermindert de productie van vitamine D in de huid.Een onderzoek uit 2006 wees uit dat vitamine D-tekort in de Verenigde Staten vaker voorkomt bij Afro-Amerikanen dan bij andere Amerikaanse populaties.Volgens The Cooper Institute heeft ongeveer 40 procent van de Afro-Amerikaanse volwassenen een vitamine D-tekort.Het is onduidelijk of lagere vitamine D-spiegels bij mensen met een donkere huid ernstige gevolgen voor de gezondheid hebben.Als u zich zorgen maakt over uw vitamine D-productie door blootstelling aan de zon, overleg dan met uw arts over wat u kunt doen.Het is ook belangrijk om meer voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet toe te voegen.

Zwaarlijvigheid

Er is een verband tussen vitamine D-tekort en mensen met een body mass index (BMI) van 30 of hoger.Mensen met obesitas hebben mogelijk meer vitamine D nodig dan mensen met een gemiddeld gewicht om de aanbevolen voedingswaarde te bereiken.Als uw BMI 30 of hoger is, werk dan samen met uw arts om een ​​beheersbaar plan voor gewichtsverlies op te stellen, evenals een dieet dat u kan helpen uw vitamine D-inname te verhogen.

Leeftijd

Leeftijd kan bijdragen aan vitamine D-tekort.Naarmate u ouder wordt, wordt uw huid minder efficiënt in het aanmaken van vitamine D.Oudere volwassenen hebben ook de neiging de tijd in de zon te beperken en kunnen diëten eten met onvoldoende hoeveelheden vitamine D.

Symptomen van vitamine D-tekort

Als u een vitamine D-tekort heeft, kunt u last krijgen van:

  • pijnlijke botten
  • vermoeidheid of sufheid
  • zwakte en pijn van de spieren en gewrichten
  • U kunt ook symptomen van depressie ervaren, waaronder:
  • overweldigende gevoelens van verdriet, hopeloosheid en hulpeloosheid
  • slapeloosheid of overmatige slaperigheid, bekend als hypersomnie
  • verlies van interesse in activiteiten die u ooit leuk vond
  • lethargie
  • overmatig gewichtsverlies of gewichtstoename
  • verlies van eetlust
  • problemen met concentreren
  • vergeetachtigheid
  • verlies van seksuele interesse
  • hoofdpijn of rugklachten
  • ongerustheid
  • gedachten aan overlijden of zelfmoord

Als u een van deze symptomen van depressie ervaart, is het belangrijk dat u onmiddellijk een afspraak maakt met uw arts.

Diagnose van vitamine D-tekort

Om een ​​vitamine D-tekort te diagnosticeren, zal uw arts een test bestellen om de hoeveelheid vitamine D in uw bloed te meten.Om een ​​diagnose van depressie te stellen, zal uw arts u vragen stellen over uw symptomen.Mogelijk wordt u ook gevraagd om een ​​zelfbeoordeling te maken.Depressie kan niet worden vastgesteld met een bloedtest.Uw arts zal u ook vragen stellen en een lichamelijk onderzoek uitvoeren om te bepalen of u een depressie heeft.En er kunnen andere examens en laboratoriumtests zijn om andere mogelijke onderliggende problemen uit te sluiten, en om te bepalen of uw symptomen van depressie mogelijk verband houden met een vitamine D-tekort. 

Vitamine D-tekort behandelen

U kunt vitamine D-tekort en de symptomen ervan behandelen door uw inname van deze essentiële voedingsstof te verhogen.Manieren waarop u meer vitamine D kunt consumeren, zijn onder meer:

  • vitamine D-supplementen nemen
  • het verhogen van uw blootstelling aan de zon
  • voedsel eten dat vitamine D bevat of verrijkt is met vitamine D

Om depressie te behandelen, zijn psychotherapie en antidepressiva veel voorkomende behandelingen.Ze kunnen afzonderlijk of in combinatie met dieetveranderingen worden opgenomen, afhankelijk van uw symptomen en behandeldoelen.Als uw depressie verband houdt met een vitamine D-tekort, kan het verhogen van uw vitamine D helpen om uw symptomen te verlichten.Praat met uw arts over uw behandelingsopties en wat voor u het beste zou werken.Mensen met een depressie kunnen ook stappen ondernemen om de symptomen van depressie te verlichten. Enkele van uw opties kunnen zijn:

Regelmatig sporten

Routinematige lichaamsbeweging kan de symptomen van depressie helpen verminderen door ‘feel-good’-chemicaliën zoals endorfine in de hersenen vrij te geven.Oefening kan ook de chemicaliën van het immuunsysteem verminderen die depressie kunnen verergeren.Begin met drie keer per week 30 minuten cardio en voeg zo nodig dagen en minuten toe.

Een regelmatig slaapschema aanhouden

Slapeloosheid, hypersomnie en andere slaapproblemen zijn in verband gebracht met depressie.Maak een regelmatig slaapschema om met deze symptomen om te gaan.Dat kan betekenen dat je een slaap- en wekker moet instellen.U kunt ook een dagboek bijhouden om bij te houden hoe lang u hebt geslapen en de kwaliteit van uw slaap.Dit zal u helpen uw voortgang bij te houden.

Contact opnemen met dierbaren

Uw vrienden en familie kunnen u steun en kracht geven bij het omgaan met uw symptomen.Het is belangrijk dat u uw dierbaren laat weten hoe ze kunnen helpen en wanneer hun acties niet bijdragen aan uw behandelplan.Vitamine D is essentieel voor uw lichamelijke en geestelijke gezondheid.Onvoldoende vitamine D-spiegels kunnen leiden tot een aantal gezondheidsproblemen, waaronder depressie.Enkele manieren om depressie te behandelen die verband houdt met onvoldoende vitamine D-spiegels zijn:

  • meer zon krijgen
  • het toevoegen van voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine D aan uw dieet
  • een gezond gewicht behouden
  • voedingssupplementen nemen

Praat met uw arts over uw beste behandelingsopties.Bekijk Vitamine D Supplementen >

30 gedachten over “Wat zijn de voordelen van vitamine D-symptomen, tekenen en schade van vitamine D-tekort, oorzaken en behandeling Waar zijn de bronnen van vitamine D”

  1. الله عليكم الي يشوف تعليقي يندعيلي لان والله حالتنه لماديه موشي وحته ماكدراجيب لعلاج واحس يوميه فدشي من هذالنقص لحادبلفيتامين لنسبه 1'7

  2. اخواني اني هم نفس الاعراض عندي ورحت حللت طلع عندي مستوى 13عندي حاله النفسيه تعبانه وأفكر24 ساعه وانقهر اكتئاب وتشنجات بعضامي بليل من اريد انام وماشتهي اكل وماكدر انام صار ليلي نهار ونهاري ليل وكتف أيدي مرات يوجعني وبس اريد اعرف هاي الحاله النفسيه صارت عدكم مثلي قويه يعني هيج الفيتامين د هذا يأثر عل حاله النفسيه الان دمرتني هاي الحاله النفسيه اريد اطلع منه شتنصحوني اسوي ؟

  3. عندي نسبه الفيتامين اقل من ٨ واشعر بالتعب والنحول والم في المفاصل وعندي فقر دم ماهو علاجي وشنو الي السبب الي نقص عندي هذا الفيتامين ارجوا الرد

  4. انا عندي الم في ارجل ويد يسار ورقبة الم في قولون وعسر هضم هل ممكن نقص في فيتامين د مع علم كنت اعمل في ليل ومابتعرض للشمس وفي صيف مااتعرض للشمس والم لي عندي يشبه الم عرق تسا ولاكن يروح ويجي والم في مفاصل وتعبان جد واكل لا استطيع اكل مع علم كنت في صحة جيدة ونهرة دفعة واحدة سوؤالى هل نقص فيتامين د ينفخ قولون الله يرض عليكم جابوني اني تعبان جدا

  5. انا بحس في خدلان واهتزاز ورجه في رجليا مستمر كان عندي فيتامين د ١٢ مابعرف شووو هاد تعبت هل ااسبب فيتامين د

  6. اني اليوم حللت طلع عندي نقص فيتامين دي0 شسوي شنو اكل لان عندي الام تحت لاضهر ورجليهه
    👌❤😑ادعولي ساعدوني اركوكم صارلي4ايام بل مستشفى

Reacties zijn gesloten.